ללמד ילדים לכתוב לעצמם סיפור

פיתוח מקצועי לכלל עובדי ההוראה
הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה" ובהתאם למתווה שנה"ל תשע"ט.

הרשמה מקוונת

הרשמה ותשלום באמצעות האינטרנט 

מתכונת הלימודים

הלימודים יתקיימו ביום א' בין השעות 15:00 - 17:30
סך היקף 30 שעות לימוד, 3 ש"א, 10 מפגשים פעם בשבועיים, מתוכם 2 מפגשים מתוקשבים.

מועד פתיחת הקורס:11/11/2018.
תאריך סיום משוער: 24/03/2019.
*יתכנו שינויים בתכנית הלימודים

מקום הלימודים

המכללה האקדמית ספיר

שכר לימוד

הקורס מסובסד ע"י משרד החינוך- דמי הרשמה בסך 65 ש"ח בלבד

קהל היעד

עובדי הוראה יסודי ועל יסודי.

תיאור הקורס

מדוע סדנת כתיבה?
כי הכתיבה, כמו שמלמדת שירתה של מרים ילן שטקליס, היא מרחב לביטוי עצמי. מרחב להכרת העצמי.
כי כאשר מוצאים מילים לביטוי רגשות, פחדים, חששות – הם הופכים למוכרים יותר ולמפחידים פחות.
כי הכתיבה, כמו שמלמדת נורית זרחי, היא מרחב משחקי, של עונג והנאה וחופש.
כי הכתיבה פותחת מרחב לחיפוש עצמי ולמציאת העצמי, מרחב חיוני ונדיר בעידן הטכנולוגי, התכליתי, קצר הנשימה, שבו אנו חיים ולומדים.

הסדנה נועדה לקרב את עובדי ההוראה אל חוויית הכתיבה – על ידי התנסות בתרגילי כתיבה בהשראת הקלאסיקה העברית לילדים - ולהזכיר להם עד כמה חוויית הכתיבה חיונית, בסיסית ומעשירה. בשלב נוסף של הסדנה, יוכשרו עובדי ההוראה להעביר סדנאות כתיבה בעצמם, על מנת שיוכלו לפתוח את מרחב הכתיבה – כמרחב של ביטוי עצמי, חוויה, משחק וחופש – בפני התלמידים.

הנחת היסוד של הקורס

הלמידה המשמעותית נעשית לא מתוך שינון תיאורטי בלבד, אלא מתוך התנסות וחוויה. לפיכך, מן הראוי לפתוח בפני התלמידים – כמו גם בפני המורים עצמם– מרחב לימודי של חוויה.

מטרות הקורס

א. הכשרת מורים להעברת סדנאות כתיבה לתלמידים.
ב. . ללמד את עובדי ההוראה כיצד להבנות את המרחב הזה, כיצד לפתוח את התלמידים לחוויית הכתיבה באופן הדרגתי, כיצד להתגבר על מחסומים שעלולים לעלות ועוד.
ג. ללמוד מתוך חוויה, כך ילמדו התלמידים הן לבטא את עצמם, והן ז'אנרים שונים ואופני ביטוי שונים: שירה, חריזה, סיפורי פנטזיה, סיפור קצר ועוד.

תכנית הלימודים

מס' מפגש תאריך נושא טכניקת עבודה
1 11/11/2018 מבוא: על האמת שבבדיון הרצאה + תרגילי כתיבה
2 25/11/2018 כמה מסובך לכתוב פשוט: על כללי זהב של כתיבה לילדים, על כתיבה של פניה ברגשטיין ועוד הרצאה + תרגילי כתיבה
3 16/12/2018 לכתוב בעצב: האם יש מקום לרגשות קשים בכתיבה לילדים? על השירים הליריים של ילן שטקליס הרצאה + התנסות בכתיבה
4 30/12/2018 לכתוב בקצב: על קסם החריזה והמצלול. על שי ילדים של לאה גולדברג הרצאה + התנסות בכתיבה
5 13/01/2019 אז איך מלמדים ילדים לכתוב? מערך כתיבה לילדים לדוגמה
6 27/01/2019 בניית מערך סדנת הכתיבה לילדים  
7 10/02/2019 הכנת מפגשים לדוגמה על-ידי המורים והתנסות במרחב הכיתתי מפגש מקוון
8 24/02/2019 העברת מפגשים לדוגמה על -ידי המורים סדנת כתיבה מעשית
9 10/03/2019 הכנת מפגשים לדוגמה על-ידי המורים והתנסות במרחב הכיתתי מפגש מקוון
10 24/03/2019 סיכום ועיבוד כלי העבודה וחווית הכתיבה  
אנשי קשר

ד"ר דפנה בן צבי, מרצה

סופרת ומשוררת לילדים, זוכת פרס דבורה עומר לספרות ילדים לשנת 2014. 
בעלת תואר שלישי בפילוסופיה. חלק מצוות המחלקה לתרבות – יצירה והפקה במכללת ספיר, ומלמדת פילוסופיה, פסיכואנליזה וספרות ילדים במחלקה.
כמו כן, מנחת סדנאות כתיבה, לסטודנטים, למבוגרים. התכנית עובדת בשיתוף בי"ס שער הנגב זו השנה השביעית.