בית הספר לעבודה סוציאלית

הכשרה מקצועית לעבודה סוציאלית בינלאומית באתיופיה - מסכמים שנה

מזה עשור, בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר מקיים אשכול לעבודה סוציאלית בינלאומית. הלימודים באשכול כוללים הכשרה מקצועית מחוץ לגבולות ישראל, המתקיימת בשתי ארצות יעד: אתיופיה והודו. ההכשרה אורכת שלושה שבועות במהלכם הסטודנטים נחשפים לתפקידה של מקצוע ע"ס במציאות המאופיינת בריבוי בעיות חברתיות, מיעוט משאבים פיזיים וכלכליים ומחסור בולט בכוח אדם מיומן; מכירים את מערכת הרווחה המקומית כולל פעילויותן של סוכנויות ספציפיות; מתנסים במצבים בין-תרבותיים מורכבים המחייבים יישום של ידע  תרבותי ולימוד כללי משחק מקומיים; ומקדמים ומיישמים התערבויות במישורי ההתערבות שונים.  

התפתחות היחסים

במהלך השנים התפתחו קשרים קרובים עם ביה"ס לע"ס באוניברסיטת אדיס אבבה ועם עמותות מקומיות. הקשרים כוללים חילופי ידע וסגלים.
בניסיון להעמיק את היחסים ולשכלל את שיתוף הפעולה בין המדינות, לפני שנה נערך סקר צרכים באחת העמותות בה משולבים סטודנטים להכשרה מקצועית - MCDP. מטרתו של הסקר, לקדם התערבויות שיטיבו עם האוכלוסייה המקומית ולצייד את הסטודנטים בידע במיומנויות רלוונטיים למשימות עמן הם מתמודדים במהלך שהותם בארץ היעד. מהסקר עלה צורך בפיתוח שירותים לגיל הרך ובהכשרת אנשי מקצוע לעבודה עם ילדים צעירים. כחלק מההתארגנות לקראת פיתוח מענים הולמים לצרכים שזוהו, נעשתה פניה ליוניס"ף במטרה לגייס כספים. במקביל, לפני הנסיעה, הסטודנטים צוידו בידע ובמיומנויות לעבודה עם ילדים ע"י שני מומחים בנושא מטעם ביה"ס לע"ס: ד"ר אלווין לנדר וד"ר רועי טל, מומחה בעבודה עם ילדים בכלל ובפרט עם ילדים הנתונים במצבי סיכון, אשר בנוסף נסע לשבוע לאדיס אבבה והעביר סדנא לאנשי מקצוע מקומיים בנושא התערבויות עם ילדים.

פעילות הסטודנטים
ההכשרה המקצועית התקיימה ב-MCDP, עמותה לפיתוח קהילתי הממוקמת ליד המרקטו, השוק הפתוח הגדול באפריקה, במרכז אדיס אבבה. נטלו בה חלק ארבע סטודנטיות ישראליות ושישה סטודנטים אתיופים. הסטודנטים הונחו ע"י ד"ר נורה קורין-לנגר מטעם המכללה האקדמית ספיר. ברקע ליווה את הסטודנטים האתיופיים ד"ר אשנפי אגוס מטעם ביה"ס לע"ס באוניברסיטת אדיס אבבה.

הסטודנטים שובצו בגנים הפועלים בבי"ס המשרת קהילה המורכבת מאנשים מאותגרים כלכלית, חלקם הגדול מהגרים. הפעילות החלה בסקר צרכים, שהתקיים בנוכחות הנהלת ביה"ס, נציגות סגל ההוראה, יועצים חינוכיים וועד הורים. נציג מטעם MCDP התלווה לפעילות לאורך כל הדרך. מהסקר עלו מגוון צרכים החל מצרכים פיזיים בסיסיים כמו שולחנות וכיסאות במתחם בו אוכלים הילדים ועד לידע, כלים ומיומנויות בעבודה עם הגילאים הצעירים.

קבוצת הסטודנטים התחלקה לשניים: הסטודנטים האתיופיים לקחו על עצמם את פרק ההתערבות שנועד לספק לביה"ס את הציוד הנחוץ לקיום פעילויות בסיסיות בביה"ס והסטודנטיות הישראליות לקחו על עצמן קידום התערבויות עם סגל מורות גן הילדים. שתי הקבוצות שיתפו אחת את השנייה בתכניות ההתערבות והתייעצו ביניהן ביחס להתערבויות המיושמות.

מוקד ההתערבות של הסטודנטיות הישראליות היה סגל המורות וכללה הכרות עם שיטות לארגון מרחב הגן, חשיפה לאביזרים ופעילויות להפעלת הילדים, והתמודדות עם בעיות התנהגות בגן.

פעילות הסטודנטים האתיופיים כללה פנייה וגיוס גורמים מקומיים הנכונים לתרום חומרי גלם או ציוד לביה"ס, התערבות מול הנהלת ביה"ס ומול הורים. יש לציין שהסטודנטים האתיופיים סייעו רבות לאורך כל הדרך בתרגום ותיווך בין הסטודנטיות הישראליות לצוות המקומי.

ניכר שמעורבותם של הסטודנטים יצר עניין והתלהבות בסגל הגן. הסגל הביע רצון להמשך שיתוף פעולה. כמו כן, קבוצת הסטודנטים האתיופיים המשיכו את הפעילות אחרי עזיבתן של הסטודנטיות הישראליות. מתמונות שנשלחו על ידם אנו למדים שנוצרו קשרים קרובים ומועילים שיש להמשיך ולפתח.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
16 + 1 =
JobSapir - אתר התעסוקה לבוגרים וסטודנטים