תיאור הסדנאות

אוריינות דיגיטלית: יצירה, עריכה, ביקורת

סדנת בסיס זו תעניק למשתתפיה ארגז כלים פרקטי להתמודדות מושכלת עם המציאות המשתנה של העולם הדיגיטלי. במסגרת הסדנה התלמידים יפתחו מיומנויות יצירה, עריכה וביקורת של תכנים (מילוליים וחזותיים) ברשתות החברתיות ויקבלו את המפתחות לניהולם של ערוצי המדיה החברתית של המחלקה לתקשורת (פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם, טלגרם).

תוכן דיגיטלי

אחד ממשפטי הבאזז הנפוצים ביותר בשנים האחרונות הוא: "התוכן הוא המלך". בתעשיית התקשורת של המאה ה-21 העולם הדיגיטלי יצר מהפכה בשוק התוכן: חוקי המדיה המסורתית אינם חלים עוד על עולם השיווק והתוכן בפרט. עולם המדיה החברתית מתחדש מידי יום ונמצא בעיצומו של שינוי בלתי פוסק אשר דורש היכרות מעמיקה עם כלים שונים המשתנים משנה לשנה. במהלך הקורס נלמד כיצד ניתן להקים פלטפורמות חברתיות לעסקים כולל בניית אסטרטגיה דיגיטלית,  נברר האם יש נוסחה לתוכן ויראלי, נבחן כיצד מספרים סיפור בעידן הרשתות החברתית והאם הרשת יכולה לשמש  ככלי לבניית קריירה וביטוי עצמי.

בניית אתרים

במסגרת הקורס נלמד להכיר את מערכת וורדפרס (Wordpress), שהיא מערכת ניהול אתרי אינטרנט קוד פתוח, מערכת בלוגים וכלי ליצירת אתרים למטרות שונות: מאתרי תדמית ואינפורמציה, דרך תיקי עבודות למיניהם ועד חנויות מקוונות וקטלוגים. נכיר את סביבת העבודה, את התפריטים השונים והאפשרויות במערכת: יצירת פוסטים ועריכת עמודים באתר/בלוג, העלאת תמונות, הוספת סרטונים וקבצי שמע, בחירת תבניות עיצוב והתאמה אישית של האתר ע"י כלי התבנית השונים. נכיר תבניות פרימיום ועורכי תוכן מתקדמים כגון Visual Composer , נלמד לייצר עמודים שונים להצגת תוכן מעבר להרחבת האפשרויות בתבנית, נלמד להתאים תצוגות, להוסיףPlugins  לעמודי פוסט של בלוג ולהוסיף אלמנטים גרפיים ואנימציות. בשלבי הקורס המתקדמים נכיר לעומק את מבנה העמוד בוורדפרס, כיצד לערוך את הקוד של התבנית (בעיקרCSS  של העיצוב) על מנת לבצע שינויים יותר נרחבים. בסוף הקורס נעלה אתר לשרת אחסון ונלמד כיצד לעבור לסביבת הרשת עצמה ולהתקין את האתר על שרת.

עיצוב דיגיטלי: אילוסטרייטור ו- Xd

בסדנה זו נלמד וניישם מושגי יסוד בעולם העיצוב הדיגיטלי באמצעות תוכנת אילוסטרטור, המאפשרת ליצור גרפיקה וקטורית מתוחכמת ביעילות ובקלות. נשלב את הכלים שנלמד עם תוכנת Xd החדשה של אדובי, ובאמצעות שילובה עם תוכנת אילוסטרטור נייצר ממשקים מרהיבים וניצור הדמיות און-ליין.

ישיבת מערכת: ניהול רשתות חברתיות

במסגרת סדנה זו הצוות המוביל (ברוטציה) את הרשתות החברתיות של המחלקה יגבש את ניהול תכני ערוצי המדיה השונים לאותו שבוע.

סטוריטלינג דיגיטלי [שיווקי | שיתופי]

כשנשאל היצ'קוק מהי דרמה, הוא השיב: "החיים בלי החלקים המשעממים". עולם הדיגיטל הכניס "דרמה" לחיינו, הקצב המהיר שינה את הרגלי הצריכה והצפייה שלנו בתוכן ואנו פחות סבלניים למסרים שאינם רלוונטיים עבורנו. בשביל להצליח ולתפוס קשב, על העורך להבין מהי דרמה ולשלוט במבנה הסיפור כפי ששלטו בו מספרי הסיפורים טרום המצאת הכתב כשלהבות המדורה השתקפו בעיניהם כשסיפרו את סיפוריהם בתשוקה סביב מדורת השבט ונוצר רגע חד פעמי בינם לבין הקהל. אמנם הטכנולוגיות השתנו אך העיקרון נשמר. העורך הוא השמאן המודרני, הוא ששולט באופן שבו יסופר הסיפור סביב מדורת השבט בעידן הדיגיטלי.  הקורס יקנה כלים ומיומנויות לשליטה באומנות הסיפור, מתוך מטרה לשכלל יכולת הסיפור של הסטודנטים בעולם רב ערוצי, מופרע הקשב ורווי המסרים בו אנו חיים. הקורס יתמקד בעקרונות הסיפור הדרמטי ויכלול צפייה בסרטים סרטוני רשת, תיאוריה וחלק מעשי.

שיווק דיגיטלי [מוקד שיווקי]

השיווק הדיגיטלי, על ענפיו, הוא אחד התחומים הצומחים והמבוקשים בשוק התעסוקה כיום. לא רק זאת, הוא גם משפיע על החיים שלנו הן כמשתמשים-צרכנים מהצד ה"אישי" (הפרסומות, ההצעות והמותגים שרוצים להיות "חברים" שלנו) והן כאנשי שיווק ופרסום, מהצד המקצועי. סדנה זו תהווה עבור הסטודנטים שער לעולם המרתק והעשיר הזה, היא תקיף את המרכיבים והטרנדים השונים ותלמד כללים "להשתלט" עליו, גם ללא ידע טכני מוקדם. בין הנושאים: שיווק ע"י תוכן, תכנון כלים ומסרים שיווקיים, בניית אסטרטגיה ותכנית שיווק מקוונת, הקמה וניהול קמפיין, סושיאל, רכישת ומדידת מדיה, שיווק במנועי חיפוש, וידאו ומובייל. הסטודנטים ירכשו פרקטיקה, מושגים וארגז כלים עשיר, שישמשו אותם בצאתם לשוק העבודה.

יחסי ציבור ודוברות [מוקד שיווקי]

"אם הייתי נותר עם דולר אחד בכיס, הייתי משקיע אותו ביחסי ציבור" (ביל גייטס, מייסד מייקרוסופט). בעידן המודרני קידום רעיונות, ארגונים, חברות, עסקים ואנשי ציבור נעשה בין היתר על ידי פעילות תקשורתית וקשרי מדיה נכונים. בתוך תמהיל התקשורת השיווקית-דיגיטאלית, ליחסי ציבור יש תפקיד מרכזי בבניית מותגים ובחיזוק המוניטין. הסדנה תתמקד בשדה היח"צ והדוברות, תעניק כלים יישומיים למשתתפיה, ותכין אותם לעבודה בתחום זה. נלמד את עקרונות העבודה של יועץ תקשורת, ונחשף לפרקטיקות תקשורתיות כפי שנהוגות בתעשייה כיום. במסגרת הסדנה נפגש עם אנשי מקצוע מהתעשייה, לרבות יועצים, דוברים ועיתונאים. בין נושאי הלימוד: זיהוי סיפור תקשורתי (סטורי טלינג), טקטיקות לקידום אישי ציבור, חברות, ארגונים, כלי עבודה תקשורתיים בעידן החדש, בניית תיבת מסרים והעברתם לקהלי היעד, אתיקה תקשורתית, היכרות מעמיקה עם אמצעי המדיה, דרכים לשמירה על נרטיב, שיווק תדמיתי של מוצרים מגוונים, ניהול מערך דוברות, סוגות כתיבה ועוד.

צילום ועיבוד תמונה [מוקד שיתופי]

הקורס יפתח את האוריינות החזותית של משתתפיו ויעמיק את היכרותם עם עקרונות הצילום הדיגיטלי ועריכתו. במהלך הקורס ייחשפו התלמידים לעקרונות ולמושגי הצילום הבסיסיים וירכשו כלים לשליטה בתוצאות הצילום שלהם. מסלול הלימודים שם דגש על ניתוח השפה הצילומית האישית של כל אחד מהסטודנטים. כמו כן, התלמידים ייחשפו להבדלים הטכנולוגיים שבין מצלמות הסלולר למצלמות הדיגיטליות המקצועיות ויפתחו מיומנויות צילום בסיטואציות מגוונות. במקביל, התלמידים יכירו את אחד מכלי העריכה החשובים ביותר בשולחנם של כל איש ואשת מדיה - הפוטושופ. תוכנת ה-Photoshop היא תוכנה לעיבוד תמונות ועריכה גרפית המשלבת מגוון רחב של כלי גרפיקה מתקדמים המאפשרים עיבוד של תמונות מיובאות, יצירת אלמנטים וגופים, וכן עיבוד ועימוד טיפוגרפי (טקסט). במהלך הקורס נלמד את הכלים השונים של התוכנה, את ההיגיון הפנימי שבה ושימושיה השונים לאינטרנט, לצילום ולדפוס ואת המשמעויות האתיות של השימוש בכלים אלה.

צילום וידאו ועריכה [מוקד שיתופי]

צילום ועריכת וידאו הפכו בעידן הטלפונים החכמים לכלים זמינים יותר מאי פעם ונעשו לכלי משמעותי לביטוי והעברת מסרים בקרב הקהל הרחב. במהלך הקורס נלמד את ההבדלים בין צילום סטילס לצילום וידיאו ונכיר מונחי יסוד קולנועיים תוך התנסות מעשית בצילום ושימוש במצלמות הקיימות במכשיר הסלולר של כל אחד מאיתנו ובמצלמות לצילום מקצועי. בנוסף, הקורס יעמוד על עקרונות הצילום הדוקומנטרי והשימוש בהם ככלי למעורבות חברתית. במקביל, התלמידים יכירו אחד מכלי עריכת הוידאו העיקריים ביותר כיום - פרימייר. Premiere היא תוכנה מקצועית בעלת פונקציות רבות לעריכת וידאו. התלמידים בקורס יכירו את סביבת העבודה וממשק המשתמש. נלמד כיצד לערוך סרט וידאו, למזג בין קטעי וידאו שונים, להוסיף כותרות וטקסטים, לערוך מעברים מונפשים בין קטעי הווידאו הערוכים ולהוסיף להם אפקטים שונים. בסיומו של הקורס התלמידים יהיו מסוגלים ליצור סירטונים תוך שימוש מושכל בשיקולי מרחב, תאורה, סאונד, זמן ופלטפורמת תצוגה.

אפטר אפקטס

אפטר אפקטס הינה התוכנה הפופולארית בעולם ובישראל בתחום האפקטים והפוסט פרודקשן. אפטר אפקטס משמשת גם ליצירת גרפיקה בתנועה (Graphics Motion), אנימציית קאט-אאוט, עבודה עם טקסט, תיקוני צבע ועוד. משתמשים בה גם כדי ליצור פרסומות, פרומואים, מעברונים, אנימציות, פתיחים, סרטי תדמית וכו'.  אל התוכנה נייבא סרטי וידאו בפורמטים שונים, תמונות, קבצי קול ואובייקטים גרפיים. באמצעות כלי העריכה נחתוך קטעים מסרט, נמזג בין קטעי וידאו, נוסיף כותרת, טקסטים, אנימציות, מעברים, אפקטים מיוחדים, נעשה תיקוני צבע ועוד. ניצור קומפוזיציות מתמונות דוממות ונעבוד על שקיפויות בערוצים השונים. ניגע בתלת מימד, במצלמות, בתאורה, באפקטים ובתנועה במרחב. היזהרו, זו רק ההתחלה של התוכנה ששינתה הכל.

פרקטיקום: הפקת קמפיין דיגיטלי

במסגרת הפרקטיקום תלמידי המסלול יפיקו קמפיינים דיגיטליים ברשת במסגרת שיתופי פעולה של החוג עם מוסדות, קהילות וארגונים בתוך המכללה ומחוצה לה. הפרקטיקום יכלול לימוד נושא וקהל היעד, גיבוש טקסטים וחומרים חזותיים, , התאמת הקמפיין לפלטפורמות השונות, הפצה וניהול תוכן.

סדנת יצירה וביקורת (פרוייקט גמר)

סדנת יצירה וביקורת תפגיש בין תלמידי המוקד השיווקי והמוקד השיתופי לכדי יצירת קבוצות משולבות שיעבדו על פרוייקט גמר משותף, שיבטא יישום מושכל ומשולב של מגוון המיומנויות שנרכשו בסדנאות יחד עם יוזמה ויצירתיות.

קורסי בחירה (רשימה זמנית):

  • מציאות מדומה (VR), מלאכותית (AR) ותלת ממד (D3)
  • ביג דאטה, אלגוריתמים ופלטפורמות חכמות
  • אפיון חווית משתמש (UI/UX) במדיה דיגיטלית
  • תקשורת, משפט ושינוי חברתי – סיור מאחורי הקלעים
אנשי קשר

ראש המסלול - ד״ר רגב נתנזון

רכזת המחלקה - חן שור 077-9802578

רכזת סטודנטים - חיה נזרי 077-9802707

מייל מחלקתי - comm@sapir.ac.il