סדנת עו"ס בינלאומית במכללת ספיר

לאחרונה התקיימה במכללת ספיר סדנא בת ארבעה ימים בנושא הגירה ופליטות בהתייחסות לתפקיד העבודה הסוציאלית, מטעם הארגון האירופאי של בתי הספר לעבודה סוציאלית

הסדנא, שהתאפשרה תודות למענק בו זכתה פרופ' אורית נוטמן-שורץ מבית הספר לעבודה סוציאלית בספיר עם עמיתותיה מהארץ ומחו"ל מטעם הארגון האירופאי של בתי הספר לעבודה סוציאלית EASSW, היא מיזם המשך לקורס "הגירת ילדים ובני נוער", אותו מלמדת פרופ' נוטמן שורץ בביה"ס לעבודה סוציאלית בספיר במסגרת פרויקט טמפוס הבינלאומי.

בסדנא השתתפו 25 חברי סגל מבתי הספר לעבודה סוציאלית מגרמניה, אוסטריה, סלובניה ואוניברסיטאות ומכללות בישראל. כמו כן השתתפו תלמידי מחקר לתארים מתקדמים מאוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בן גוריון בנגב ועובדות סוציאליות ממסיל"ה (מרכז סיוע ועזרה לקהילה הזרה). היא כללה הרצאות תיאורטיות, הצגות מחקר ויישום, ביקורי שדה וסיורים באתרי הלימוד במכללת ספיר ובר אילן.

מפגשי הסדנא הבליטו את הדומה והשונה ביחס להגדרות ולתפיסות מושגי ההגירה והפליטות, הפרדיגמות התיאורטיות והמחקריות בהן משתמשים במקומות השונים וכן שיטות הוראה ועבודה עם אוכלוסיות היעד. בין היתר הוצגו בסדנא הרצאותיהם של ד"ר עופר שנער לבנון על התפתחות תופעת הגירה ופליטות בזיקה לתפיסות של זכויות אדם, ד"ר אלוין לנדר שוחח עם המשתתפים על גישות של חמלה בטיפול ופרופ' אורית נוטמן-שורץ הציגה את מחקרה החדש עם ילדי פליטים ומהגרי עבודה בדרום תל אביב.

בדיונים היה מעניין לראות, כי בעוד בישראל אוכלוסיות המהגרים כולן יהודים ולא יהודים זוכות ליחס דכאני, באירופה הדגש הינו על מעמדן וזכויותיהם של אלו שהגיעו בעיקר בגלי ההגירה החדשים מהמזרח התיכון וממדינות אפריקה. האורחים הופתעו לטובה ממדיניות ההגירה של ישראל, בעיקר זו הבאה לידי ביטוי בדרום תל אביב, המשלבת שירותים מדינתיים, מקומיים ואזרחיים. עוד בלטו בתפקודם עובדי השדה והפעילות המשלבת עבודה פרטנית וקהילתית שאפיינה את העובדות הסוציאליות שהשתתפו בסדנא.

באמצעות תוצרי הדיונים משתתפי הסדנא ניסו להתמודד עם השאלה האם נדרש סילבוס חדש ו/או מיוחד בעבודה סוציאלית על מנת לדון בשאלת ההגירה והפליטות. הדיונים הבהירו את מורכבות הנושא ואת האתגר העומד בפני המרצים הלוקחים על עצמם להתמודד עם תחום הדעת האמור במיוחד כאשר מדובר במקצוע כמו העבודה הסוציאלית המשלב למידה תיאורטית ישומית ורגשית. בנוסף, בלטה העובדה כי ההגירה הינה תופעה גלובלית, אשר רק עומדת להתגבר בשנים הקרובות, מה שמביא ממשלות רבות לצמצם את מחויבותן המוסרית והבינלאומית לסייע לפליטים. מציאות זו מעלה ביתר שאת את חשיבות העיסוק של העובדים הסוציאליים בנושא ובשאלה לא רק כיצד להכשיר את הדור הבא ולפתח שיטות התערבות עם הקולטים והבאים בשערי המדינות השונות, אלא כיצד ניתן להתאחד יחד ולפעול נגד המדיניות הלא שוויונית של הממשלות ברחבי העולם ולסייע בהגנה על זכויותיהם של אלו הנאלצים לעזוב את ביתם ולחפש מקום אחר בו יוכלו לחיות בשלום. קורת גג, מחסה בארץ אחרת.

בסדנא הועלו מספר רעיונות וכבר החלה פעילות חוצת גבולות בהובלת משתתפי הסדנא. כמו גם הוחלט על כתיבה משותפת וניסיון לקיים סדנת המשך בקיץ הבא. בנוסף, תוצרי הסדנא יוצגו בכנס האירופאי של בתי הספר שיערך בפריז בחודש יוני השנה וכן באתר הארגון האירופאי של בתי הספר.

לתכנית הסדנא שהתקיימה בין התאריכים 5-8/2/17

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר בראשותה של ד"ר מירב משה גרודופסקי שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. ביה"ס מקיים שיתופי פעולה בינלאומיים באירופה, אסיה ואפריקה. אשכולות: עבודה סוציאלית בינלאומית, שיקום, תעסוקה וטראומה. כמו כן מפעיל ביה"ס מסלול להסבת אקדמאים לעבודה סוציאלית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה והערים הסמוכות. במכללה 16 מחלקות לתואר ראשון (BA), 4 מחלקות לתואר שני (MA), ביה"ס להנדסאים, מרכז הכשרה והסמכה, וכן מכינות קדם אקדמיות. כמו כן מפעילה המכללה, מעונות, מרכז ספורט, תחנת רדיו, גלריה, שרותי בריאת ומרפאות, ופעילות מגוונת של אגודת הסטודנטים. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים, 90% הנחה לחיילים משוחררים בלימודי הנדסאים.

סדנא בינלאומית במכללת ספיר בנושא הגירה ופליטות
בתמונה: משתתפי הסדנא בסיור ביוניטף (מעונות יום ומועדוניות לילדים חסרי מעמד) בתחנה המרכזית בתל אביב

לפרטים נוספים:
סיימון תמיר, מנהל יחידת התקשורת - 054-6755245

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
9 + 10 =