ספר חדש למרצה במחלקה לתרבות

"מולדת פצועה - שינויים בייצוג הטראומה בקולנוע הישראלי", ספר חדש לד"ר מיכל פיק חמו, מרצה במחלקה לתרבות - יצירה והפקה במכללת האקדמית ספיר

מאז ראשיתו הקולנוע הישראלי מהווה מרחב אשר משתנה בזיקה לתהליכים שחלים בחברה הישראלית. חידושו של הספר הנוכחי בטענה שתמורות פסיכו-אידיאולוגיות ותהליכים פוסט-טראומטיים בחברה הישראלית מצאו את ביטוים בקולנוע הישראלי. הצבת התסמונת הפוסט-טראומטית כמודל פרשני-תיאורטי מספקת פרשנות חדשה לדיאלקטיקה שמאפיינת את השינויים בקולנוע הישראלי מראשיתו. הספר שב ובוחן פרשנויות קודמות ומדגים את נוכחות הטראומה ואת השפעותיה בסרטים, ולבסוף מצביע על השינוי שהתחולל בין השנים 2000–2006, כאשר חוויית הטראומה שהתקיימה בשולי העלילה שינתה את מיקומה ואת מאפייניה.

הסרטים העלילתיים שזכו בפרס אופיר בשנים 2000-2006 מתייחדים בכך שהם מבטאים תגובה דיסוציאטיבית פוסט-טראומטית. סרטים אלה סימנו את השבת האמון בקולנוע הישראלי מצד הקהל הרחב והמבקרים; הם חולקים נרטיב-על משותף שמתמקד בתחום המשפחה ומבטא היסט מדילמות לאומיות ומאירועים גיאו-פוליטיים טראומטיים. תגובה זו מתאפיינת בניתוק רגשי, בהשלמה עם מצב בלתי נסבל ובהתכנסות בדל"ת אמות. היא נובעת מהוויה גיאו-פוליטית עכשווית מורכבת, המושפעת בעיקר מהתקפות טרור מבית ומחוץ שהולידו חוויות אימה ואובדן, כמו גם מתפיסת החברה ככזו הנמצאת על סף קריסה. סרטים אלה מאמצים טכניקות קולנועיות שהמחברת משייכת אותן לתגובות דיסוציאטיביות פוסט-טראומטיות. קהות החושים והאטימות מתבטאים בעיקר בזרות שחשים גיבורי הסרטים כלפי ההוויה המשפחתית המקיפה אותם – הוויה שמאופיינת בניתוק מרגשות, בדה-ריאליזציה שעיקרה באימוץ מבע קולנועי סמי-ריאליסטי, בשימוש במבנה מלודרמטי לביטוי נורמות חברתיות רווחות ובאמנזיה שממירה את המורכבות ההיסטורית של ייצוגים מגדריים ואתניים בדמויות סטריאוטיפיות מנותקות ממקום ומזמן.

ד"ר מיכל פיק חמו היא חוקרת תרבות ומדיה, מרצה לקולנוע ישראלי וקולנוע אמריקני ומתמחה בקשר שבין התפתחות תיאורית הטראומה, כשלים מוסריים וייצוגיהם במדיה. מיכל בוגרת לימודי קולנוע ב'בית צבי', לימודי תואר ראשון בפילוסופיה וקולנוע באוניברסיטת תל-אביב, תואר שני בלימודי תרבות ומדיה באוניברסיטה העברית וכתבה מחקר דוקטורט בהדרכת פרופ' ניצן בן-שאול, על ייצוגים של טראומה תרבותית בקולנוע הישראלי מראשיתו, ובקשר שבין שינויים אידיאולוגיים, סוציו-פוליטיים ותרבותיים לבין ייצוגי טראומה ודיסוציאציה פוסט-טראומטית בקולנוע הישראלי שלאחר שנת 2000. המחקר זיכה אותה בפרס נשיא אונ' ת"א לדוקטורנטים מצטיינים, במלגות דיקאן הפקולטה לאמנויות  ובמלגת מחקר של  בית ספר רוטשילד-קיסריה לתקשורת. המחקר עובד לספרה "מולדת פצועה" שזכה למלגת קרן הקולנוע הישראלי ויצא בהוצאת רסלינג בסדרה לאמנויות.

כיום מיכל היא מרצה במכללת ספיר בקורס בקורס "טראומה ותקווה בתרבות העכשוית" ובאוניברסיטה הפתוחה ועמיתת מחקר במרכז קבנר מינרבה באונ' העברית. פרסמה מאמרים העוסקים בשינויים בנרטיב-העל והשפעתם על הייצוג בקולנוע הישראלי.

המחלקה ללימודי תרבות - יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר בראשותו של ד"ר עמרי הרצוג, הינה ראשונה ויחידה בישראל בדומה למספר אוניברסיטאות יוקרתיות בחו"ל. התכנית כוללת שילוב של מדעי הרוח, האמנות והתרבות יחד עם יישום מעשי. לבוגרים מוענק תואר ראשון בתרבות - יצירה והפקה, עם התמחויות שונות: ניהול והפקת אירועים, ניהול מוסדות תרבות, כתיבה ועריכת תכנים והוצאה לאור ושימור תרבות וארכיונאות. כמו קיימת התמחות בתחום האמנויות: מסלול למוזיקאים, אוצרות ואמנות, ניהול מוסדות אמנות ומסלול אמן מנחה בקהילה.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה והערים הסמוכות. במכללה 16 מחלקות לתואר ראשון (BA), 4 מחלקות לתואר שני (MA), ביה"ס להנדסאים, מרכז הכשרה והסמכה, וכן מכינות קדם אקדמיות. כמו כן מפעילה המכללה, מעונות, מרכז ספורט, תחנת רדיו, גלריה, שרותי בריאת ומרפאות, ופעילות מגוונת של אגודת הסטודנטים. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים, 90% הנחה לחיילים משוחררים בלימודי הנדסאים.

מולדת פצועה - ד"ר מיכל פיק חמו

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
2 + 0 =