דברים לזכרה של פרופ' פיליס סילברמן

פרופ' אורית נוטמן-שוורץ, בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר

בקיץ האחרון הלכה לעולמה פרופ' פיליס סילברמן Phyllis R. Silverman, מי שהיתה מחלוצות חקר נושא האובדן והשכול בעולם בכלל ובעבודה סוציאלית בפרט.

פרופ' סילברמן ערכה 12 ספרים, כתבה 50 פרקים בספרים ועוד 35 מאמרים בהם היא כותבת ראשונה. פרופ' בביה"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד, במרכז ללימודי נשים, באוניברסיטת ברנדייס ומייסדת "חדר הילדים" בארלינגטון פרויקט הדגל של עבודתה בשנים האחרונות.

פרופ' פיליס סילברמןהכרתי את פיליס בעודי תלמידה לעבודה סוציאלית. כבר בתקופה זו קראתי את עבודותיה פורצות הדרך בתחום האובדן ואת ההבנה כי בניגוד לתיאורה של פרויד מדובר על תהליך שאיננו נגמר. כמנהלת קרן השכול הכרתיה באופן אישי. עם מינויי לתפקיד התגייסה פיליס לעזרה ככל שנדרש - בחשיפה לכתבי עת, לארגונים הבינלאומיים העוסקים בתחום, לחוקרים בארץ ובעולם.

פיליס ידעה לנתב את דרכה המקצועית כחוקרת עובדת סוציאלית בבית החוקים הגדול בבוסטון, כמי שהקימה לראשונה את המיזם אלמנות למען אלמנות - מודל שהפך לאבן דרך מרכזית בעבודה עם נשים ומאוחר יותר את "חדר הילדים" שהקימה בארלינגטון שהפך למוסד טיפולי למשפחות שכולות שבמרכז ההתערבות נמצאים הילד ומשפחתו. המודל שהקדים את זמנו, המשלב סטודנטים בהכשרה, ומטפל בעשרות משפחות, נחשב כיום לדרך ההתמודדות הרצויה במצבים של אובדן הורה.

לצד פריצת הדרך בהבנת תופעת האובדן והטיפול בו, פרופ' סילברמן היתה מחלוצות ההתנגדות למדקליזציה ופתולוגיצזיה של האובדן ויחד עם עמיתים פעלה לאי ראיית תגובת אובדן כהפרעה נפשית ולאי הכללתה במדריך הפסיכיאטרי האמריקאי.

פרופ' סילברמן לא רק לוותה את עבודתי כמנהלת קרן השכול אלא גם את הקמת מערך ההתערבות של משרד הבטחון ואף שהתה בישראל תקופות ממושכות לצורך מיסודו.

תרומתה בלטה גם בעת הקמת בית הספר לעבודה סוציאלית בספיר כיועצת לאשכול הטראומה והאובדן וכמובן  לקורס המתמקד באובדן הממשיך להלמד בבית הספר. במסגרת זו בקרה פרופ' סילברמן בבית הספר לעבודה סוציאלית בספיר גם בימים קשים של ירי טילים. בעת אחד מביקוריה בארץ נהרגה תלמידת המכללה דנה גלקוביץ' שהיתה רק בת 22  מפגיעת פצמ"ר בנתיב העשרה. פיליס לא הססה התקשרה ובקשה להגיע למכללה, נפגשה עם סטודנטים והנהלת המכללה וראתה מקרוב איך נראה השכול כאן באיזור של הנגב המערבי. זה היה בביקורה הראשון אבל לא האחרון בבית הספר. מידי ביקורה בארץ נהגה להגיע - ללמוד וללמד. התכונה ללמוד מהאחרים בין אם הם הפונים או העמיתים היתה נר לרגליה בפעילותה המקצועית, בעידודה קמו קבוצות לעזרה עצמית של אלמנות ויתומים ולמידת עמיתים. היא מחלוצות המודל ההדדי הקבוצתי בעבודה סוציאלית ולאורך כל שנות עבודתה תרמה רבות לקידומו. בשקט, בצניעות ובענווה מצאה דרך להשתלב בכל פורום  מקצועי בו תרמה את הידע הרב שלה, את שנינותה  חכמתה וכן גם את ההומור היחודי שלה.

בעבור רבים מאנשי המקצוע בארץ ובתחום האובדן בעולם כולו, וכך גם בעבורי, פרופ' סילברמן היתה אמא ומודל מקצועי ואישי המשלבת בהצלחה קריירה ומשפחה, בית פתוח ואירוח בכל זמן ועת המתמיד לפתוח לחזק קשרים בינאישיים ומקצועיים למען היות החברה טובה יותר.

פגישותינו האישית האחרונה התקיימה לפני שנתיים בבוסטון עם תחילתו של מבצע "צוק איתן" והיתה משמעותית לי ביותר. אני נמצאתי על פרשת דרכים מקצועית, הארץ במלחמה ופיליס, למרות שכבר נלחמה על החיים, המשיכה בכתיבה אקדמית ובמחקר, בהרצאות בברנדייס ובבית החולים בבוסטון, בהדרכה ב"בית הילדים" שהקימה ובמקביל דאגה לכל מחסורי ובעיקר דאגה לצייד אותי בצידה לדרך המקצועית והאישית.

פיליס היתה בעבורי מודל מקצועי ואישי אותו אשא כל חיי. יהיה זכרה ברוך.

 

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
5 + 4 =