מסלול עיתונות בעידן דיגיטלי

סוג הסמכה

.B.A בתקשורת

משך המסלול

3 שנים

לו"ז שבועי

3-4 ימים בשבוע

נקודות זכות לתואר

120 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

שנה ראשונה חינם ע"פ חוק לחיילים משוחררים
אילן יצחייק
מר אילן יצחייק,
ראש המסלול
ספירלה מגזין הסטודנטים של מסלול עיתונות

מסלול עיתונות בעידן דיגיטלי הוא חממה מושלמת לטיפוח אנשי התקשורת המובילים של העתיד. הוא מעניק לבוגריו היכרות מעשית רחבה עם תפקידי העיתונאי בכל כלי התקשורת ובגופי המדיה החדשים, על מנת שיוכלו לתרום לחקר האמת, להגן על החלשים והמיעוטים מפני בעלי הכוח בחברה ומעריצות הרוב, ולהיות חלק מהדור הבא של שומרי הסף ו"כלבי השמירה" של הדמוקרטיה.

לאורך לימודיהם מתנסים הסטודנטיות והסטודנטים במסלול במשימות עיתונאיות מורכבות, שמעניקות להם יתרון ונגישות למגוון גדול של תפקידים בתקשורת הדיגיטלית, המשודרת והמודפסת. הם לומדים מיומנויות מקצועיות שהן רלוונטיות לכל פלטפורמה: תחקיר עיתונאי, כתיבה, עריכה, סטוריטלינג בדיגיטל, כתבות לטלוויזיה וכן עריכת וידאו. שנה ג' מוקדשת במלואה לצבירת ניסיון מעשי ובנייה של תיק עבודות אישי, שישמש את הבוגרים גם הרבה אחרי סיום לימודיהם.

הסטודנטים במסלול מתפעלים בעצמם את מגזין החדשות הנחשב של המסלול, ספירלה, ועוסקים כדרך שגרה בכתיבה, עריכה, צילום, וידאו ודיגיטל. במסגרת פרויקט הגמר כל סטודנט יכול להקים מגזין מקוון מושקע במיוחד, המוקדש לנושא חברתי שקרוב ללבו (לדוגמה: היכל הקהילה, או במחלוקת). המגזין נבנה, מעוצב, נערך, נכתב ומצולם עצמאית, בידי חברי הצוותים בלבד, ונדרש לעמוד בסטנדרטים עיתונאיים מקובלים.

כל המרצות והמרצים במסלול הם עיתונאים בכירים באתרי חדשות, בעיתונות ובערוצי הטלוויזיה. המרצים מתווכים ומגשרים בין בוגרי המסלול לבין כלי התקשורת בארץ, ומשמשים למענם מקפצה אל עולם התעסוקה. 7 מ-14 המרצים במסלול הם בעצמם בוגרי המסלול.

המסלול מבקש להעמיק את ההיכרות של תלמידיו עם התפקידים החברתיים החשובים של העיתונאים בכל פלטפורמה, ולהבין את השליחות הציבורית החשובה והמרכזית שהעיתונאים ממלאים בחברה דמוקרטית.

ברמה המעשית המסלול מבקש להכשיר את הסטודנטים להיות עיתונאים בעלי מיומנות וניסיון במקצועות התקשורת. השאיפה היא שהסטודנטים במסלול יתנסו לאורך לימודיהם במשימות עיתונאיות מורכבות בפלטפורמות שונות, בהדרכת עיתונאים ועורכים בכירים.

ברמה האידיאולוגית המסלול מבקש לתרום לחברה בישראל אנשי תקשורת משכילים, מקצועיים ואיכותיים, שיעשירו את העשייה העיתונאית, יכניסו את אור השמש אל הפינות הכי אפלות, יבקרו את התנהלות השלטון מול האזרחים ויהיו כלבי שמירה נאמנים של זכויות הציבור.

המסלול מחויב להוציא לשוק התעסוקה בוגרים בעלי ראייה מערכתית מקיפה, שיש להם ניסיון מעשי ומיומנויות ורסטיליות שמתאימות לדיגיטל, לעיתונות המשודרת ולעיתונות המודפסת. השאיפה היא לספק לבוגרים יתרונות רבים ככל האפשר על פני מועמדים אחרים לתפקידים שונים בענף התקשורת (וגם בכל תפקיד אחר, שיש לו ממד ציבורי, קהילתי, או ממשלתי).

שנה א: יסודות העבודה העיתונאית

היכרות עם בסיס העבודה העיתונאית: איתור סיפורים, פיתוח מקורות, ביצוע תחקיר ואיסוף עובדות, ריאיון, הצלבת מידע, תגובות, עבודה מול הדסק וכו'.
לצד אלה: היכרות עם המשמעות והחשיבות הציבורית של עבודת העיתונאי בעידן של רשתות חברתיות, פייק-ניוז, משפיעני רשת, וקהל מכור למסכים.

מרצי הקורס

  • מר אלמוג בוקר - כתב דרום בערוץ 13, מגיש "חדשות היום" ו"אלמוג בשישי". בוגר המחלקה.
  • מר ג'וש בריינר – משפטן, כתב המשפט והפלילים של עיתון ואתר "הארץ".
  • מר רן בוקר – משפטן, כתב חדשות הבידור והתרבות של אתר ynet.
  • גב' אפרת וכטל – כתבת מגזין בקשת 12 ובאתר מאקו ובעלת טור ב"את". בוגרת המסלול.

שנה ב' - פיתוח מיומנויות מקצועיות

סדרה של קורסים וסדנאות מעשיות להקניה ולשיפור המיומנויות והכישורים העיתונאיים.

  • פרה-מסלול – מרתון בן יומיים למצטרפים החדשים למסלול בשנה ב', המתקיים ימים ספורים לפני התחלת הלימודים. המרתון נועד לריענון תפקידי העיתונאי ולשיפור מיומנות הכתיבה העיתונאית.

    מרצה: גב' הדס להב – ראש תחום סטוריטלינג בעמותת "מעוז", לשעבר המשנה לעורך הראשי של העיתון "ידיעות אחרונות".
     
  • חדשות כסטוריטלינג – כיצד נכון לשלב טכנולוגיות חדשות בדיגיטל לשיפור ההגשה של סיפור עיתונאי.

    מרצה: מר תמיר כהן - מנהל פרויקטים דיגיטליים בתאגיד כאן, לשעבר ראש מחלקת חדשות ב"הארץ". בוגר המסלול.
     
  • התחקיר העיתונאי – היכרות עם עבודת התחקיר ואיסוף המידע משלב הרעיון, דרך איתור מקורות המידע ועד גיבוש הנרטיב לכדי סיפור עיתונאי.

    מרצה: מר איתי אילנאי – כתב התחקירים הבכיר של "ידיעות אחרונות".
     
  • כתיבה עיתונאית – ניסוח של ידיעות חדשותיות, כתבות למגזין, טיעונים לטורי דעה וביקורת ועוד. הסדנה מדגישה תרגולים של פרקטיקות כתיבה.

    מרצה: מר אילן יצחייק – עורך בקבוצת ידיעות וב-ynet וראש המסלול.
     
  • עריכה עיתונאית - עריכה של טקסטים עיתונאיים וחדשותיים, היכרות עם מוצרי הדסק והכשרה למבחני עריכה המקובלים בכל כלי התקשורת.

    מרצה: מר יובל רויטמן – עורך דף הבית של אתר "כלכליסט". בוגר המסלול.
     
  • הכתבה לטלוויזיה - כיצד "בונים" כתבה לטלוויזיה, משלב התסריט, איסוף חומרי ארכיון, ראיונות מצולמים, צילום בשטח, בריף לעריכה, עד המוצר הטלוויזיוני הסופי.

    מרצה: גב' ליטל גנה - עורכת התוכנית "מהצד השני עם גיא זהר" בערוץ כאן 11. בוגרת המסלול.
     
  • עריכת וידאו - סדנה מעשית להיכרות ושימוש בתוכנת Premiere לעריכת כתבות טלוויזיה.

    מרצה: גב' הילה קליין – מעצבת וורדפרס ועורכת וידאו. בוגרת המחלקה.

שנה ג' - עיתונאות מעשית

ספירלה מגזין הסטודנטים של מסלול עיתונות

 

 

שנת הלימודים השלישית מוקדשת לצבירת ניסיון עיתונאי מעשי במגוון משימות ומדיה.

  • אתר ספירלה - הסטודנטיות והסטודנטים בשנה ג' מתפעלים בכוחות עצמם את מגזין האקטואליה המקוון והמכובד של המסלול, ספירלה. פעילות האתר נתמכת בכמה קורסים, המדמים "ריכוז כתבים". מטלות הכתיבה בכל הסדנאות מיועדות גם לפרסום באתר ספירלה. הסטודנטים לומדים ניהול תוכן והפעלת CMS בוורדפרס. כל התכנים שהסטודנטים מייצרים באתר מופיעים בעמוד מרוכז, שמהווה תיק עבודות אישי.

    מרצים מלווים:
    מר יונתן קפשוק – עורך מהדורות בחדשות 12 וב-N12. בוגר המחלקה.
    מר נעם גיל – עורך חדשות בכיר ועורך הדעות של אתר ynet.
     
  • פרויקט הגמר - תלמידי שנה ג' נדרשים להקים מגזין מקוון, המוקדש לנושא חברתי שקרוב ללבם. המגזין חייב לעמוד בסטנדרטים עיתונאיים ולשקף ערכים עיתונאיים. הוא נבנה על גבי פלטפורמת וורדפרס, מעוצב, נערך, נכתב ומצולם עצמאית, בידי חברי הצוותים. ציוני הפרויקט מוענקים בידי שופטים שהם עורכים ראשיים בכלי תקשורת. פרויקט הגמר יופיע בקישור קבוע באתר ספירלה כתיק עבודות מקוון.

    מנחי הפרויקט:
    מר אילן יצחייק – עורך בקבוצת ידיעות ו-ynet וראש המסלול.
    מר תמיר כהן – מנהל פרויקטים דיגיטליים בתאגיד כאן, לשעבר רמ"ח חדשות ב"הארץ". בוגר המסלול.
     
  • שלושה ימים של עניין וכיף בכנס העיתונות באילת – אירוע השיא של הלימודים במסלול – אירוח מסובסד של כל תלמידי המסלול במלונות איכותיים והשתתפות בכל האירועים של כנס העיתונאים הארצי באילת, ובליווי מרצי המסלול. מדובר בשלושה ימים אינטנסיביים של הרבה עניין והרבה כיף.
     
  • סיורים במערכות - בשנה ג' הסטודנטים מקיימים ימי סיור במערכות של כלי תקשורת גדולים, נפגשים עם עורכים בכירים, מתוודעים להיררכיה המקצועית הפנימית ולדינמיקת העבודה במערכת.
     
  • בניית אתרים – סדנה ייעודית לבניית אתרים בפלטפורמת וורדפרס, לתמיכה בצוותים של פרויקט הגמר.

    מרצה: גב' הילה קליין – מעצבת וורדפרס ועורכת וידאו. בוגרת המחלקה.

ההתמחות במסלול עיתונות מעניקה לסטודנטים את כל הכלים הדרושים לעיתונאים בעידן הדיגיטלי, מכתיבה ותחקיר לרשת ועד יצירת כתבה טלוויזיונית. זוהי הכשרה ייחודית בשוק העיתונות, ולכן ניתן למצוא את בוגרינו בכל כלי תקשורת מרכזי בישראל, מעיתונים ואתרי אינטרנט ועד תחנות טלוויזיה ורדיו. גם בתפקידים הבכירים ביותר.

גם הם קוראים ספירלה. ואתם?

ראש המסלול

מר אילן יצחייק - ilani@mail.sapir.ac.il

רכזת המחלקה

גב' לימור אבוחצירא - 077-9802578

רכזת סטודנטים

גב' חיה נזרי - 077-9802707

  שעות קבלה במזכירות המחלקה

ימים א', ב', ד', ה' בין השעות
10:00 - 13:00
יום ג' בין השעות
11:00 - 12:00
יום ו' בין השעות
11:00 - 9:00

  שעות מענה טלפוני

ימים א' - ה' בין השעות
09:00 - 10:00
14:00 - 15:00
יום ו' בין השעות
12:00 - 11:00

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

comm@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ

מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il