חצי שנה באנגולה, משלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר

במסגרת המסלול לעבודה סוציאלית בינלאומית במכללת ספיר יצאה משלחת סטודנטים לאנגולה, לחצי שנה

המנחה ארנון לוי והסטודנטים סיון, חן ואור ישתפו אותנו בחוויות מאנגולה - שיהיה להם בהצלחה

28.3.13 - מכתב שני
ב-27.2.16 אירחנו בביתנו את שגריר ישראל באנגולה, רפאל זינגר. הייתה זו הזדמנות נפלאה ללמוד ולהכיר את ההיסטוריה של היחסים הבינלאומיים בין שתי המדינות, וכמובן את טיב היחסים כיום. בשיחה עמו סיפרנו על עבודתנו במסגרות המקומיות. בהמשך היום, מר זינגר אף התלווה אלינו לפעילות פתיחה שקיימנו באחד הבתים. כחלק מהפעילות השגריר הצטרף לשיחה עם הילדים ושוחח עם הכומר פדרה מרסליניו אשר מנהל את בית הילדים.

כמו כן ערכנו פעילות דומה בבית היתומים "קריאנסה פליז" גם שם הפעילות הייתה חברתית וספורטיבית, נהנינו מאוד.
משלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר לאנגולה
בתחילת חודש מרץ התחלנו לקיים עבודה קבוצתית בבתי היתומים. העבודה נעשית בשיתוף עם מתנדבים מקומיים, כאשר את התכנים אנו בונים ברוח העבודה הסוציאלית בשילוב עם הגישה החינוכית של המתנדבים. הקבוצות מחולקות על פי גילאים ומתקיימות אחת לשבוע. בשאר הימים אנו נמצאים בבתים במסגרת בלתי פורמלית, הדבר מאפשר לנו ליצור קשרים אישיים עם הילדים והנערים שחיים בבית ואינם חלק מהקבוצות בהן אנו עובדות.

לקראת תחילת העבודה הפרטנית בבית היתומות "אנה מריה" הגענו להפנינג היכרות עם הילדות. שם קיימנו מספר משחקים חברתיים והעברנו פעילות יצירה עם חומרים ממוחזרים. במהלך חודש אפריל נתחיל, בנות המשלחת, לקיים מפגשים פרטניים עם מספר ילדות על בסיס שבועי.

בנוסף לעבודה בבתי היתומים אנו, אור וסיון, ממשיכות לקיים קבוצה חברתית בקואופרטיב הנשים התופרות ,וואסי אטו". אנו מגיעות למקום מספר פעמים בשבוע כאשר חלק מהזמן מוקדש לשיחות אישיות עם הנשים, והכרות מעמיקה איתן. פעם בשבוע אנו מקיימות פעילות חברתית שמטרתה העיקרי הוא העצמה וגיבוש של חברות הקבוצה.
משלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר לאנגולהמשלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר לאנגולה
צרפנו קישור לדף הפייסבוק של הקואופרטיב, אתם מוזמנים להיכנס ולהתרשם.

מזה כחודש סיון וחן החלו לעבוד עם קבוצת נערים בוגרים בקיוסק השייך לבית היתומים. הנערים עובדים ומנהלים את המקום באופן עצמאי, וההכנסה מועברת לתקציב הכללי של בית היתומים. העבודה עם הנערים בחלקה נוגעת ללימוד של מיומנויות של בישול ואפייה ובחלקה נוגעת לעבודה על הדינמיקה הקבוצתית והפן החברתי במקום.

משלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר לאנגולהעד לפעם הבאה...

8.2.2016 - סיכום שבוע ראשון

משלחת עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר לאנגולה

היום הראשון באנגולה התחיל בישראל בפרידה מרגשת מהמשפחות ומראשת בית הספר ד"ר מירב משה גרודופסקי בשדה התעופה. עלינו לטיסה מלאי התרגשות וציפייה לבאות. למסע יצאנו שלושה סטודנטים לעבודה סוציאלית: אור חן וסיון יחד עם שרון, מטפלת באמצעות בעלי חיים וארנון לוי המרצה המלווה. כבר בעצירת הביניים באתיופיה בנמל התעופה אדיס אבבה הכל היה נראה אחרת מכל מה שמוכר לנו וראינו קודם. לאחר כמה שעות המשכנו לעיר הבירה של אנגולה - לוואנדה. כבר לקראת הנחיתה ניתן היה לראות את בתי הבוץ והרחובות המוצפים שהותיר הגשם מהלילה הקודם. לאחר הנחיתה קיבלו את פנינו נציגים של הקרן לאומנות ותרבות, זוהי קרן ישראלית הפועלת משנת 2009 ומפעילה פרויקטים רבים ברחבי אנגולה. הנציגים של הקרן לקחו אותנו לסיור ברחבי לוואנדה, עיר חוף צפופה ועמוסה, טמפרטורות גבוהות ולחות גבוהה עוד יותר. הכבישים היו עמוסים במכוניות, ילדים ונשים עברו בין המכוניות עם מרכולתם מטענים לטלפונים, מים, פירות, קולרים לכלבים הכל נמכר בכביש הפקוק. בשעת אחר הצהריים ביקרנו באחד מבתי היתומים בהם מפעילה הקרן חדר מוזיקה בו מתקיימים שיעורי פיתוח קול, נגינה ואפילו חדר הקלטות. עיסוק באמצעות מוזיקה מאפשר לילדים ונערים להביע את עצמם, ליצור ולחלום. המפגש עימם הותיר בנו רושם רב. פרויקט נוסף בו ביקרנו היה שיעור מוזיקה שמתקיים בגן ציבורי בעיר. מטרת הפרויקט היא להגיע אל הנוער שחי ברחוב על בסיס קבוע ולייצר מסגרת של קשרים אישיים דרך המוזיקה. הנערים מגיעים במיוחד על מנת ללמוד לנגן על כלי נגינה, לשיר ולבלות יחד זמן מיוחד במינו. נדהמנו לראות את הפרויקטים השונים ואת האמונה והאהבה בה פועלים מקומיים, כמו גם מתנדבים זרים, על אף המצבים הקשים אליהם הם חשופים. משם המשכנו לוואמבו. וואמבו היא פרובינציה במרחק  של שעה טיסה אם התמזל מזלכם ועליתם על טיסה, אם נפלתם קורבן למזג האוויר אז בין שמונה לעשר שעות נסיעה תוכלו להגיע למחוז חפצכם. במקרה שלנו התמזל מזלנו.

חצי שנה באנגולה, עבודה סוציאלית בינלאומית
בית יתומים בלואנדה

הגענו אל קאזה אזול (הבית הכחול) בוואמבו המקום שישמש לנו כבית בחצי השנה הקרובה. את פנינו קיבלו בנות המשלחת היוצאת תומס, דנה, טל וגילת  אשר גם הן שהו ועבדו במסגרות רבות בעיר בחצי השנה החולפת. ביום הראשון זכינו לבקר באחד מבתי היתומים בו נעבוד, קאזה דוס ראפזס (בית הנערים). בית היתומים הזה, כמו רוב בתי היתומים, שייך לכנסיה ומופעל על ידי אנשיה. בבית היתומים הזה, כמו לשאר בתי היתומים, מגיעים ילדים שאיבדו את הוריהם, ילדים שבשל מצבה הכלכלי של משפחתם לא יכולים לגדל אותם ומשפחות ששולחים את ילדיהם מתוך אמונה כי יקבלו מסגרת חינוכית ראויה. חשוב לציין שגם המצב הכלכלי וגם המצב החברתי  באנגולה מושפעים ממלחמת אזרחים אשר התחוללה במשך כ-30 שנה. המלחמה השאירה את אנגולה מצולקת ופצועה, אזרחיה מתמודדים עם ההשלכות עד היום. בתוך בית היתומים מופעל חוג טאי קוואן דו. המדריך בחוג הוא תושב מקומי שמעביר את השיעורים לנערים בהתנדבות מתוך אמונה שהעיסוק בספורט ואומנות לחימה יעצב את אישיותם ויחנך אותם לכבוד הדדי, אחריות  וסובלנות.

חצי שנה באנגולה, עבודה סוציאלית בינלאומית ממכללת ספיר

מסגרת נוספת בה ביקרנו השבוע ובה  נפעל היא ווסי אטו (השם הוא בהומבונדו, אחת השפות המקומיות, המשמעות של המילה היא כולנו יחד). ווסי אטו היא קבוצת נשים שבמהלך ארבע השנים האחרונות עברה תהליך ארוך, מקורס תפירה ועד להקמת קואופרטיב שכיום פועל כעסק ומפרנס את הנשים ומשפחותיהן.הנשים עשו לנו קבלת פנים חמה ומרגשת שכללה שירים וריקודים מסורתיים. קיימנו שיחה משותפת בה הכרנו את הנשים ואת פועלן. הן הציגו לנו את מגוון המוצרים אותם הן יוצרות, בגדים, תיקים, ומוצרים נוספים שנתפרים מהבדים המסורתיים.

עבר עלינו שבוע עמוס ומלא חוויות. הפרידה מהמשפחות, החברים ומהמכללה הייתה מאוד לא פשוטה. אך ההחלטה לצאת, כחלק מהמסלול הבינלאומי בלימודים הייתה לנו חשובה ויצאנו למסע באמונה שלמה. המפגש עם תרבות חדשה, והמפגש עם המקומיים, ובעיקר קבלת הפנים החמה שזכינו לה, ריגשה אותו מאוד. פגשנו כאן אנשים שלמרות כל הקושי והדרך הלא פשוטה שעברו, מלאים בשמחת חיים, רצון לעזור לאחר, אמונה,תקווה ולב ענק. אנו שמחים שניתנת  לנו ההזדמנות לחוות, ללמוד ולעבוד בשיתוף פעולה עם האנשים המדהימים האלו. זהו רק שבוע אחד מתוך חצי שנה שלמה של חוויות חדשות ועשייה. אז זו הייתה רק טעימה קטנה, נמשיך לעדכן בהמשך.

אור, ארנון, חן, סיון ושרון
משלחת אנגולה, 2016

חצי שנה באנגולה, עבודה סוציאלית בינלאומית

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. בביה"ס ארבעה מסלולי התמחות: טראומה ואובדן, תעסוקה ואבטלה, שיקום ועבודה סוציאלית בינלאומית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.