במסגרת המסלול לעבודה סוציאלית בינלאומית יצאה משלחת סטודנטים שלנו לאתיופיה

במסלול הבינלאומי לומדים הסטודנטים כיצד להשתלב בסיוע לאוכלוסייה באזורי משבר.

קבלו הצצה למסעם המופלא של תמר, אנסטסיה, מרב ואמיר, והמרצה ד"ר נורה קורין לנגר, דרך מכתבים ששלחו במהלכו.

7.2.16 - סיכום שבוע שני

התחלנו את השבוע בטיול ב"וואנצ'י" בפרברי אדיס, שם נחשפנו לאוכלוסייה הכפרית שטרם יצא לנו להכיר ואף לנופי אתיופיה הקסומים.

ביום שני, הצטרפו אלינו דר' מיכל קומם ממכללת ספיר ודר' יוחאי נדן מהאוניברסיטה העברית. הלכנו כולנו יחד לביקור בעמותה שהוקמה ביוזמת האחות זינקנש. העמותה הוקמה על מנת לעבוד עם אנשים אשר חלו בצרעת ועם השנים התרחבה פעילותה וכיום היא עובדת גם עם חולי HIV ומחלות קשות אחרות או עם בני המשפחות של אנשים אלו, שנפגעו מהמצב בעקיפין. בעמותה נחשפנו לשיטת טיפול ייחודית שנקראת Memory Book. זהו ספר זיכרונות משפחתי שמטרתו לתעד את ההיסטוריה והמסורת המשפחתית, בכדי לאפשר לילדים להתוודע לסיפורים השונים וכך גם לחוות מחדש ולהרחיב את הסיפור המשפחתי בדרך אחרת.

לאחר מכן, נסענו לאוניברסיטת אדיס לפגישה עם דיקן הסטודנטים שתחת טיפלו ישנם 52,000 סטודנטים! משם המשכנו לסיור במוזיאון האתני שסוקר את ההיסטוריה והמסורות של החברה באתיופיה. המוזיאון נמצא בתוך האוניברסיטה בארמון לשעבר של קיסר אתיופיה הנודע היילה סלאסי.

משלחת לאתיופיה מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללת ספיר

ביום שלישי חזרנו להכשרות בשדה והמשכנו בפעילות השיגרתית. שוחחנו עם שתי נשים אשר היו מהגרות עבודה וחזרו לאתיופיה לאחר כמה שנים על מנת להבין את משמעות חוויה זו עבורן, מדובר בתופעה נפוצה באדיס שעמותות רבות מנסות למגר. נוסף לכך, עשינו סיור בשכונה בה יושב הארגון ואף ביקרנו בקואופרטיב שמפעילה העמותה שהכנסותיו מיועדות לאנשי השכונה.

זאת ועוד, בשלישי אחר הצהריים נפגשנו עם סגן השגריר הישראלי. הוא סיפר לנו על הפעילויות השונות של שגרירות ישראל באתיופיה ופרויקטים שונים אותם היא מקדמת.

ביום חמישי אחר הצהריים פגשנו את סרקהלם, עובדת סוציאלית וראש בית הספר לשעבר, היא סיפרה לנו על פועלה הייחודי והשירותים אשר פיתחה בתחום טובת הילד וגישור הורים גרושים.

ביום שישי, התארחנו לארוחת שבת אצל דר' ריק, יהודי אמריקאי שמטפל בילדים עם עיוותי גוף כתוצאה ממחלות שונות. המפגש עם הילדים ועם האורחים הנוספים שהגיעו לקבל את השבת היה מרגש ומשמעותי במיוחד.

מצפים בכליון עניים לשבוע האחרון והמסעיר העומד בפתח.

31.1.16 - שבוע ראשון באתיופיה

סטודנטים מבית הספר לעבודה סוציאלית מסלול בינלאומי במכללה האקדמית ספיר, במשלחת לאתיופיה 2016

לאחר לילה חסר שינה, הגענו לאדיס אבבה ויצאנו להכיר את העיר ולהתחיל להתאקלם. בבוקר הראשון שלנו פה, נסענו לאוניברסיטת אדיס אבבה שם פגשנו עמיתים מהסגל המקצועי, איתם שוחחנו על סוגיות שהם מוצאים כמרכזיות בעולם העבודה הסוציאלית באדיס וכן לגבי אופי הלימודים והתכנים בהשוואה לתכנית הלימודים שלנו בארץ. לאחר מכן הלכנו ל"מנזה" המקומית וטעמנו לראשונה אינג'רה עם שירו, מנה מקומית משובחת. בדרך חזרה למלון אנחנו נוסעים ברחבי העיר ומתחילים להרגיש ולהכיר קצת יותר לאן הגענו, מריחים קצת את האווירה המקומית, דרכי עפר לא סלולות, רחובות מלאים באנשים ודוכני רוכלים מלאים בתוצרת מקומית.

בהמשך השבוע ביקרנו בשתי עמותות - Live Addis  ו-MCDP, שם סיפרו לנו על עבודתם לקראת השתלבותנו בהתנסות בשדה. פגשנו את ראשי הארגונים ושמענו על הגישה המקצועית המנחה אותם לעשייה בפועל. נוכחנו לגלות כי מדובר בעשייה קהילתית ששמה דגש על שילוב האוכלוסייה הן בקבלת ההחלטות והן בבניית דרכי ההתערבות. לאחר מכן התחלקנו לשני צוותים, כל צוות בעמותה, והתחלנו ללמוד באופן מעמיק יותר על המסגרות ועל הפרויקטים שכל מסגרת מפעילה. בנוסף, פגשנו סטודנטים ואנשי צוות שונים בעמותה אשר העמיקו את הידע שלנו לגבי מהי עבודה סוציאלית באתיופיה. ביום שישי, הוזמנו להרצאה באוניברסיטה, של פרופסור לאה פרייס ממרכז "יד ושם". ההרצאה עסקה בנושא השואה והתקיימה בשל יום השואה הבינלאומי אשר חל השבוע. במעמד זה פגשנו גם את סגן השגריר הישראלי ושוחחנו עימו על נושאים בהם הוא מעורב מתוקף תפקידו.

לאחר ההרצאה התחלנו בהכנות לשבת ובילינו אותה יחדיו בשלווה ובהנאה.

שבוע טוב!

משלחת לאתיופיה מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללת ספיר

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. בביה"ס ארבעה מסלולי התמחות: טראומה ואובדן, תעסוקה ואבטלה, שיקום ועבודה סוציאלית בינלאומית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.