משלחת לאתיופיה מהמחלקה לעבודה סוציאלית

במסגרת המסלול לעבודה סוציאלית בינלאומית יצאה משלחת סטודנטים שלנו לאתיופיה.

במסלול הבינלאומי לומדים הסטודנטים כיצד להשתלב בסיוע לאוכלוסייה באזורי משבר.

קבלו הצצה למסעם המופלא דרך מכתבים ששלחו במהלכו.

אלבום תמונות

מכתב ראשון
נחתנו לפני שלושה ימים באדיס אבבה, השמש הופיעה בדיוק ברגע שיצאנו משדה התעופה ואדיס אבבה נגלתה לפנינו. עיר של אנשים ונשים, עיר של ילדים ותינוקות, עיר של עוני ועושר.
מסתובבים ברחובות העיר, מביטים בעיניהם של הנזקקים, הנשים, הילדים וקשה להאמין. מרחק של 4 שעות טיסה מאתנו קיימת ארץ מופלאה, פראית, תרבות שונה שמזמנת שאלות, תהיות, מחשבות ורגשות אחרים ושונים.
ביקרנו באוניברסיטה של אדיס אבבה, התרשמנו מהשוני בנינו לבין הסטודנטים באתיופיה, שאלנו שאלות רבות את אנשי הסגל והסטודנטים וחווינו חוויה לימודית שונה בהחלט. לאחר מכן הסתובבנו בשוק הטקסטיל המקומי וראינו עשרות דוכנים צפופים אבל מלאים בבדים מכול הסוגים והמינים, הצורות והצבעים-חוויה צבעונית ומלאת חיים.
הספקנו כמובן לבקר בשירותים שאנחנו מכוונים לעבור אצלם את ההכשרה בשטח בשלושת השבועות הבאים. השירות הראשון הוא מקלט לנשים (נערות וילדות) אשר עקב סיבות חיים קשות כמו הזנחה, התעללות מינית, עוני ועוד... הגיעו למקלט החירום, שם הן עוברות שיקום. השירות השני הוא מרכז קהילתי בשכונת העוני הקשה באדיס אבבה, דרך אסטרטגיות שונות (קבוצות העצמה, ספרייה, קואופרטיבים) מתקיימת בנייה של קהילה חזקה, על אף הקשיים הקשים מאוד שראינו וחווינו בשכונה.
בהיכרות עם השירותים פגשנו נשים מדהימות ועוצמתיות שהציגו לנו את הפעילות שלהן בתוך העמותות שהקימו, ואת החיים שלהן באתיופיה כנשים שמשנות חברה-פשוט מעורר השראה.
על הדרך אכלנו אוכל אתיופי מסורתי-אינג'רה, ואפילו הספקנו לזמזמם שירים קליטים מהרדיו המקומי, להזיז את הגוף בקצב ולהרגיש קצת בבית ובלי לשים לב לזמן שעובר מהר, התחלנו הכשרות בשטח ואנחנו נדהמים כל פעם מחדש.

התחלה של חוויה שמריחה אחרת לחלוטין
נראית שונה בתכלית
אבל מרגישה מאוד קרובה ללב.
נמשיך לעדכן בקרוב,
אייל, עדיאל, אליסה, שירן והדס,  עם נורה המרצה.

משלחת לאתיופיה - עבודה סוציאלית בינלאומית במסללת ספיר 2015

דיווח מאתיופיה - שבוע שני יוצא לדרך...
המפגש עם אתיופיה מתעצם, מתחזק, מעמיק.
הוא מעמיד אותנו בסיטואציות קשות ומורכבות לצד שמחה ובניית אמון.

התחלנו את מקומות ההכשרה והעבודה בשדה, אליסה ושירן עושות בעמותת OPRIFS: " זהו מקלט לילדות ונערות בגילאי 6-18 אשר מגיעות אליו בשל מצבי חירום שונים. שמחת החיים, החיוך, וההנאה של הבנות מהדברים הפשוטים, אשר לנו לעיתים נראים מובנים מעליהם, מיד סחפו אותנו. כל מפגש עם הבנות מעורר מחשבות ורגשות רבים, אשר ביחד מביאים אותנו להתבוננות מחודשת על החיים בכלל, ועל עבודה סוציאלית בפרט. אנו בעיצומו של תהליך למידה סוחף, מציף ומרגש, עם המבט קדימה להמשך עבודה ולמידה משמעותיים"

משלחת לאתיופיה - עבודה סוציאלית בינלאומית במסללת ספיר 2015

עדיאל, אייל והדס עושים בעמותת MCDP שמהווה מרכז קהילתי חי ופועם בלב שכונת מצוקה באדיס אבבה, הם מספרים על החוויה: "אי אפשר שלא להתרשם מהעבודה הקהילתית המדהימה שהם עושים, צוות עובדים שמאמין בשינוי, בזכויות ובהפיכת החיים לראויים יותר. המציאות בחוץ בשכונה נראת הרבה יותר טובה שמסתכלים בעיניים שלהם, ונשאר רק להעריץ. אנחנו היינו בחגיגות הקואפרטיב השכונתי יחד עם העובדים הקהילתיים ולא יכלנו לא להתרשם ולרקוד יחד איתם, התהליך מרתק ומלמד ואנחנו חווים את עצמנו איתם בתוך הקהילה ומתמודדים איתם על המתח בסוגיות שונות יחד עם מנהלת העמותה המדהימה שהיא עובדת סוציאלית וותיקה באתיופיה"

דיווח שלישי מאתיופיה
מתחילים שבוע שלישי, כבר מרגישים בבית אצל מקומות ההכשרה.
הטעמים, הריחות, ובעיקר האנשים כבר נראים לנו כבית. אנחנו מתחילים להרגיש שהשהות שלנו פה היא משמעותית. לנו כעובדים סוציאליים בעתיד הקרוב, ולשירותים שאנחנו שוהים בהם.
לתיאור החוויה אין מילים שיכולות להעביר את המסר, את המראות הלא פשוטים והתחושות שמלוות אותנו.

אנחנו פה, לומדים את השונות, חווים את הביחד.
אנחנו פה, מסתכלים על הילדים, הצוותים החינוכיים והעובדים הקהילתיים ורואים אנשים אמיצים שכל יום בוחרים בחיים.
אנחנו פה לומדים ברגליים וברגש את אתיופיה, את אדיס אבבה ומתרגשים מכל עניין.

משלחת לאתיופיה - עבודה סוציאלית בינלאומית במסללת ספיר 2015

מסכמים את המסע עם הסטודנטים מאוניברסיטאת אדיס אבבה עם ערב ישראלי שכלל מאכלים שהבאנו מישראל: פלאפל, טחינה, מאג'דרה, במבה וביסלי. ערב שכולו מסע מדרום הארץ לצפונה מלאה בכיף וגיבוש.
היינו בארוחת שישי אצל דר' ריק הודס, שפותח את ביתו וליבו למאות ילדים אתיופים שחלו בשחפת וכתוצאה מכך נפגעו בעמוד השדרה ומציל אותם כאילו היו ילדיו, זה היה מחזה מרגש ומעורר השראה.

אפשר לסכם ולומר שבמרחק של ארבע שעות טיסה מאיתנו יש ארץ מופלאה, שטמונה בה היסטוריה, מנהגים, מסורת, אהבה לישראל ואנשים חמים ומופלאים.
איזה אושר גדול עבורנו שזכינו להכיר את התרבות, הארץ, ואת עצמנו.

צוות אתיופיה 2015: עדיאל, אייל, אליסה, שירן והדס.

משלחת לאתיופיה - עבודה סוציאלית בינלאומית במסללת ספיר 2015

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. בביה"ס חמישה מסלולי התמחות: טראומה ואובדן, תעסוקה ואבטלה, שיקום ועבודה סוציאלית בינלאומית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים.
לפרטים נוספים:
ברק גולדנברג, ע. דובר  052-3122597
סיימון תמיר, מנהל יחידת התקשורת  054-6755245

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.