תערוכה בגלריה החדשה של ביה"ס לאמנות במכללה

תערוכה - כוחה של המילה במכללת ספיר

התערוכה "כוחה של המילה", ברוח מוזות היצירה שאינן שותקות כשהתותחים רועמים, פתוחה לקהל החל ב-30.12. אוצר: ליאב מזרחי

במכללת ספיר נפתחת גלריה לימודית חדשה גדולה ומרווחת בתוך הספריה הציבורית. גלריה זו שייכת לבית הספר לאמנות של המכללה והיא  תהווה חלק פעיל בתוך הספריה וקהל המבקרים בספריה, כמו גם הסטודנטים כולם – יוכולו  להנות בכל רגע נתון מהתערוכות המתחלפות.

את הגלריה אוצרים אוצרים מהשורה הראשונה בארץ ויציגו בה אמנים מובילים מהארץ ומהעולם, בנוסף לשתי תערוכה בשנה אשר אוצרים תלמידי שנה ג' ו-ד' במסגרת קורס אוצרות.

"שחורה לשבת" מתוך התערוכה "כוחה של המילה" בית הספר לאמנות במכללת ספיר
אמנית: טובה לוטן

תערוכת הפתיחה של שנת הלימודים הנוכחית, כוחה של המילה, מנסה להביא בדרך האמנות, את הקונפליקטים האקטואליים האזרחיים אשר קיבלו צורות ופנים חדשות בחודשים האחרונים. עם פרוץ מבצע "צוק איתן" געשו הרשתות החברתיות, העיתונים, הבלוגים ומערכות נוספות והגדירו מחדש את השיח הישראלי. מושגים כגון: בוגדנות, לאומיות, שיתוף פעולה, זכויות אזרח, דמוקרטיה ופאשיזם – לבשו צורות חדשות של ביטוי מילולי ולעיתים פיזי. התערוכה מוקדשת לנושא הכאוב שצץ ועלה כמה וכמה פעמים במלחמה האחרונה – חופש הביטוי – הפוליטי, האמנותי, החברתי ועוד.

התערוכה חונכת את חלל הגלריה החדשה של בית הספר לתרבות ואמנות של מכללת ספיר, אשר ממוקם בתוך ספריית הקמפוס. בשל מיקומה החדש של הגלריה החינוכית של בית הספר בתוך הספריה, מקדש המוקדש כולו למילה הכתובה, החלטנו להקדיש תערוכה ראשונה למילה עצמה, כאשר הטקסט כחומר, עומד בשורש העבודות, שנקודת מוצאן האמנותי הן: הספר, השירה, המחאה, האות והמילה.

בית הספר לאמנות ולתרבות החליט שהוא לא יכול להישאר אדיש אל נוכח כוחה של המילה אשר הפך להיות לכלי נשק ויזם תערוכה המתעמת עם הנושא דרך מגוון רחב של ביטויים פלסטיים/ אמנותיים המאתגרים את הנושאים השונים כגון: פוליטיקה, זהות, אזרחות, נאמנות ועוד. התערוכה היא ברוח מוזות היצירה שאינן שותקות כשתותחים רועמים, והיא תנסה לתת מבט היסטורי רוחבי באמנות פלסטית, שירה ופרוזה על אלו שהעזו להשמיע את קולם משני צדי המתרס.

כוחה של המילה / ליאב מזרחי
התערוכה "כוחה של המילה" מנסה להביא בדרך האמנות, את הקונפליקטים האקטואליים האזרחיים אשר קיבלו צורות ופנים חדשות בחודשים האחרונים. עם פרוץ מבצע "צוק איתן" געשו הרשתות החברתיות, העיתונים, הבלוגים ומערכות נוספות והגדירו מחדש את השיח הישראלי. מושגים כגון: בוגדנות, לאומיות, שיתוף פעולה, זכויות אזרח, דמוקרטיה ופשיזם – לבשו צורות חדשות של ביטוי מילולי ולעיתים פיזי. יחד עם קונפליקטים אלו, התערוכה חונכת את הגלריה החדשה של בית הספר לתרבות ואמנות במכללת ספיר. מיקום הגלריה בספריה, חייב אותנו לפתוח בתערוכה אשר הטקסט כחומר, עומד בשורש העבודות. עבודות שנקודת מוצאן האמנותי הן: הספר, השירה, המחאה, האות והמילה. בית הספר לאמנות ולתרבות החליט שהוא לא יכול להישאר אדיש אל נוכח כוחה של המילה אשר הפך להיות לכלי נשק, ויזם תערוכה המתעמת עם הנושא דרך מגוון רחב של ביטויים פלסטיים/ אמנותיים המאתגרים את הנושאים השונים כגון: פוליטיקה, זהות, אזרחות, נאמנות ועוד. התערוכה היא ברוח מוזות היצירה אשר אינן שותקות כשהתותחים רועמים, והיא מנסה לתת מבט היסטורי רוחבי באמנות פלסטית, שירה ופרוזה, על אלו שהעזו להשמיע את קולם משני צדי המתרס. התערוכה בוחנת בהתרסה מכוונת את גבולות השיח של האמנות דרך שימוש בטקסט בוטה. התערוכה היא פוליטית גרידא ואיננה באה להתנצל על שהיא כזו וגם לא על יצירות האמנות המוצגות בה. יחד עם זאת התערוכה איננה באה לפגוע או להעליב אף אדם באשר הוא אדם. בתערוכה, יצירות אמנות ועבודות טקסט המבטאות דעות משני צדי המתרס האמנותי-ישראלי.

מבחר מתוך העבודות הן של מיטב אמני ישראל. דוד ריב מציג שלושה ציורים העוסקים בטקסט ובמחיקתו. ציור בוטה במיוחד של ירושלים מביא את הקונפליקט והמתח התמידי של העיר. דוד טרטקובר, חתן פרס ישראל לעיצוב, מציג שתי כרזות הממחישות את תחושתו של כל ישראלי. היציאה למלחמה והמלחמה על הדמוקרטיה. אבנר בר חמא מציג מפות ישראל המלאות קרעי ספרים בשפות שדוברו על ידי היהודים באירופה. מנגד, אפר המתמלא בפרשנויות שונות. ישראל רבינוביץ, זוכה פרס האמן הציוני, מציג את הקונפליקט עם כתובות האש של תנועות הנוער והצבא, המנציחות דרך ארץ אל מול אובדנה של אותה ארץ. בתערוכה שחזור של עבודה משנות ה-70 של משה גרשוני, אז אמן טקסט צעיר ובוטה. בזמנו עוד הציב רמקולים מחרישי אוזניים בתל אביב והשמיע משם את השיר "יד ענוגה" מספר פעמים ביום, כמו מואזין. כאן יש המשך לאותם מהלכים שעשה בזמן פעילותו האמנותית-פוליטית. גל וולינץ, ועבודותיו הבוטות, זכו כבר להתייחסות מרובה בעיתונות ועוררו דיונים ציבוריים על חופש הביטוי. בתערוכה, שלוש חמסות מעשה ידיו. חמסה שנועדה להגן ולשמור. אבל על מי? חמסה שנועדה לברך ולפאר. אבל את מי?. גיל יפמן, אמן צעיר נוסף, נותן פרשנות חדשה ומקורית לשירו של ביאליק "ויהי ערב". סרטו של יפמן כבר צונזר בעבר ובתערוכה הנוכחית זו הזדמנות לראות ולחשוב על גבולות חופש הביטוי האמנותית. בהמשך לשירה ולצנזורה, מיכה קירשנר מציג את צילומו המפורסם של המשוררת יונה וולך, כשפרסמה את השיר "תפילין". תוכן השיר והצילום הגיעו עד לדיונים בכנסת ועוררו זעם רב בסצנת התרבות הישראלית. טובה לוטן מציגה שני ציורים מתוך סדרה בשם "שבת שחורה", פרשנות רחבה לדיון ממזרחיים עד לפוגרומים של יהדות אשכנז. השבת כדימוי טעון ומילה מופיע גם בצילומו של פורת סלומון. צילומו של סלומון אקטואלי מתמיד לנוכח מסע הפרסום של "שישי ישראלי". ז'אק ז'אנו בעבודות פיסול עם טקסט וספרים. תותח של ספרים וריבוי המילה "ואהבת", ריבוי ההופך למיצוי. עוד בתערוכה, בלו סימיון פיינרו, יורם קופרמינץ, תמיר צדוק, מירה עווד, ורשת חנויות Comme Il Faut, שעבודותיהם הן מילים וטקסט שאינן משאירות מקום לדמיון אלא מציבות מולנו מראה למציאות העגומה שבמילים ניתן להרסה ובמילים ניתן לשקמה.


אמן: גל וולינץ

בית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללה האקדמית ספיר, שבראשותו עומדת מיכל שמיר משלב לימודי אמנות מלאים עם תואר אקדמי בתרבות. הלימודים מעניקים ידע רב וכלים בתחום התרבות והאמנות כמו: הפקה, יצירה, הפצת תרבות והנגשת אמנות. כמו כן, מעניקים הלימודים בביה"ס לאמנות ותעודת "אמן מנחה".

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים.

לפרטים נוספים:
אורטל פחימה, ע. דובר - 054-4387101
סיימון תמיר, מנהל יחידת התקשורת - 054-6755245

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
10 + 4 =