חטיבות עיוניות במחלקה לתקשורת

החטיבת לרטוריקה
רטוריקה היא תורת השכנוע וההשפעה: היא תורת ההכרעה בוויכוח, והיא תורת ההופעה האפקטיבית אל מול קהל ומצלמה.
הרטוריקה מכונה "אמנות הלחימה של המאה עשרים ואחת". זאת משום שהרטוריקון לומד להפעיל מניפולציות תקשורת ולחמוק מהן כמו שתלמיד ההגנה העצמית מתרגל הגנה והתקפה. מטרת הרטוריקה לאפשר ללומדים אותה חופש מן הכוחות מעצבי שהדעה שמקיפים אותנו בניסיון לשלוט בדעותינו ופעולתנו. בעזרתה אנו הופכים ערים וקשובים יותר לגורמים המפעילים אותנו, תכופות מבלי ידיעתנו, ואף כנגד רצוננו ממש.

ביוון העתיקה, עם עליית הדמוקרטיה, התאפשרה לראשונה ניידות חברתית. לפתע, גם מי שלא נולד למעמד הנכון יכול היה למצוא עצמו מנהיג צבאי או פוליטי. מאז ועד היום נחקרת הרטוריקה ככלי הראשון במעלה למימוש תכלית זו: לניוד חברתי ולחיזוק הדמוקרטיה. לכן היא הפכה במהרה לאבן היסוד של החינוך של כל אזרח, כל אדם.
הרטוריקונים חוקרים מתי ומכוח מה מתרחשת בחירה (של מוצר, מפלגה ואפילו של חברים ובני זוג). מתי ומדוע משכנע אותנו מסר מסוים ולא אחר? באילו תנאים מתעורר בנו ספק מנקר? חשוב לא פחות: כיצד ניתן למתן את השפעת המניפולציות הבלתי פוסקות שבמסגרתן אנו חיים?
מטרת מסלול לימודי הרטוריקה היא להקנות לסטודנטים/ות הכרות מעמיקה, תיאורטית ומעשית, עם יכולת פלאית זו: להשפיע על זולת, ולהימנע ממניפולציות דומות מצידה או מצידו. בין מושגי היסוד המרכזיים שבהם עוסקת החטיבה: תקשורת מילולית ולא מילולית (שפת גוף); העברת מסרים ישירה וסמויה; נאומי שכנוע ודיבייט (מה מכשיל אותם ומה גורם להם להצליח?); הופעה מול קהל ומול מסך; מניפולציות רטוריות ברשת ובמדיה החברתיים.

יחד נחקור היבטים שונים של פעולת השכנוע, נבין את התיאוריה העומדת בבסיסם, ונשכלל את יכולתנו האישית ליישמה.

חטיבה לתרבות חזותית
דף הבית במחשב הביתי, תמונות סלפי ותצלומי חטף שאנחנו מעלים לפייסבוק ולאינסטגרם, שלטי חוצות ענקיים שמקבלים את פנינו בכניסה לעיר או בקניון, סרטים שמועלים חדשות לבקרים ליוטיוב, משחקי מחשב, אפליקציות בטלפון הסלולרי – כל אלו (ועוד) מהווים נדבך מהותי בתקשורת העכשווית. לא רק הטלוויזיה היא מדיום חזותי. גם העיתונות ה"כתובה" הופכת לתלויה יותר ויותר בהיבט החזותי. אפילו הרדיו מפרסם את עצמו באמצעות ... תמונות.

החטיבה לתרבות חזותית מבקשת לפרוש בפני הסטודנט לתקשורת את המכניזם של ייצורם של דימויים חזותיים ואת מנגנוני חשיפתם, הפצתם וצריכתם, תוך בחינת ההקשרים התרבותיים, החברתיים, הפוליטיים, הדתיים והכלכליים, הן ברמה הגלובלית הן בזו המקומית. במסגרת לימודי החטיבה ייחשף הסטודנט להיבטים שונים של המפגשים בין היוצר לצופה/ צרכן. אלו מתקיימים  באמצעות דימויים חזותיים מגוונים, החל ביצירות אמנות וסרטי קולנוע, עבור בתצלומי עיתונות, סרטים תיעודיים, כרזות פוליטיות, גרפיטי, רומנים גרפיים, קריקטורות, רישומים מדעיים, קומיקס, קליפים ואפליקציות וכלה בכרזות פרסום.
הנחת היסוד היא שאמנם "תמונה אחת שווה אלף מלים", אבל איש התקשורת (שמעבר להיותו צופה, הוא גם יוצר) חייב לרכוש מיומנויות בתהליכי צפייה ויצירה שיהיו מורכבים, תבוניים, ואף ביקורתיים (מצד הצפייה) ומקוריים (מצד היצירה).  
קורסי החובה "נקודות ציון בתולדות האמנות" ו"מבוא לתקשורת חזותית" מעניקים את היסודות לכל אלו.

בחטיבה עצמה נייצר מבנה שיספק לסטודנט לתקשורת ידע היסטורי, לצד כלים לצפייה, למחקר וליצירה עצמאיים הנוגעים בהיבטים החזותיים המגוונים של תקשורת ההמונים להיבטיה. אין לנו ספק שהיכרות עמוקה, מרובדת ומגוונת עם ההיבטים החזותיים של העולם שבו אנחנו חיים (כלומר, מנהלים תקשורת) תסייע בידיו של כל סטודנט בכל מקצוע ו/או עיסוק שבהם יבחר.

בנוסף, קיימות 2 חטיבות בחירה נוספות שאינן באחריות המחלקה לתקשורת, אליהן ניתן להצטרף החל מהשנה השנייה ללימודים. המעוניינים יוכלו לקבל מידע נוסף באופן פרטני ממזכירות המחלקה לקראת תום שנה א'.

חטיבה במשפטים
אנשי תקשורת מתמודדים עם שאלות משפטיות רבות - משאלות של סודיות ופרטיות, דרך שאלות של זכויות יוצרים ועד לנושאים טכניים יותר כמו רישיונות ומסים. בוגרי לימודי תקשורת חייבים אפוא להכיר את עולם המשפט. בנוסף לקורסים בדיני תקשורת, החטיבה למשפטים תציע ללומדים בה הכרות בסיסית עם עולם המשפט. הסטודנטים ילמדו קורס יסוד במבוא למשפטים וכן משפט חוקתי וקורס יסוד במשפט פלילי (דיני עונשין). בשנה העוקבת הסטודנטים יוכלו לקחת עוד קורס מתקדם בנושא שיבחרו: קניין רוחני, הוצאת לשון הרע או קורסים בנושאים דומים שיוצעו באותה שנה.

החטיבה ללימודי יזמות וחדשנות
חטיבת הלימודים ביזמות וחדשנות מעניקה ידע וכלים אשר מסייעים בתרגום רעיונות ראשוניים (עסקיים או חברתיים) למיזמים ברי-קיימא. המגמות הנוכחיות בעולם התעסוקתי מלמדות כי יכולות יזמיות יהפכו חשובות ומוערכות יותר ויותר ואף יהוו מסלול תעסוקתי משמעותי בעתיד. לימודי היזמות מקיפים מגוון רב של נושאים וביניהם: חשיבה יצירתית, זיהוי ואפיון צרכים, הקמת צוותי עבודה וניהולם, גיוס משאבים, יזמות חברתית, יזמות במגזר הציבורי, יישומי מדיה לקידום מיזמים וכמובן סדנא מעשית לקידום מיזמים הלכה למעשה. בחטיבה נסקור מגוון רחב של מודלים להקמת מיזמים עסקיים וחברתיים וכלים העומדים לרשותו של היזם.
חטיבת הלימודים ליזמות וחדשנות פתוחה לכלל תלמידי המכללה. בכך היא יוצרת נקודת מפגש בין סטודנטים/יות מדיסציפלינות שונות, מפגש המדמה את המציאות התעסוקתית האמתית של עבודה בצוותים.  לשימוש הסטודנטים/ות, וככל שהדבר יידרש, תעמוד מעבדת מדיה משוכללת וחללי עבודה מתקדמים.

 

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
4 + 3 =
JobSapir - אתר התעסוקה לבוגרים וסטודנטים