הינך נמצא כאן

נמסטה אינדיה!

במסגרת אשכול ההכשרה בשדה לעבודה סוציאלית בינלאומית, יצאו שתי משלחת סטודנטים מביה"ס לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר עם מרצה מלווה לאתיופיה ולהודו לשלושה שבועות של התנסויות, למידה וחוויות, אשר משלימים את לימודיהם המעשיים והעיוניים בספיר. באשכול הבינלאומי לומדים הסטודנטים כיצד להשתלב בסיוע לאוכלוסייה באזורי משבר.

כפי שציטטו חברי המשלחת לאתיופיה את סמואל ג'ונסון: "התועלת שבמסעות היא הסדרת הדמיון באמצעות המציאות; כך במקום לחשוב על איך הדברים יכולים להיות, ניתן לראות אותם כפי שהם באמת."

קבלו הצצה למסעם המופלא של יונית קליין, נעם אופיר, אור כדר, יאיר רוזנפלד, דניאל ריגס והמרצה ד"ר מני מלכה בהודו, דרך מיילים ששלחו במהלכו.
בהמשך נפרסם מחוויותיהם של של דניאל תור, אמיר ארונוביץ, מאיה גל, חנה יצחקי, בר רוזנטל והמרצה ד"ר נורה קורין לנגר, חברי המשלחת לאתיופיה.

סיכום שבוע ראשון - נמסטה אינדיה!

המפגש הראשון שלנו עם הודו היה כבר בטיסה: בין הקונקשיין ממומביי לנגפור, הבחנו בצבעוניות, בריח הייחודי, בכמות האנשים ובאוכל האותנטי האופייני לדרום הודו, שהוגש במטוס. שדה התעופה במומביי הרשים אותנו בעושרו התרבותי והאמנותי ותהינו איך קבלת הפנים הזו תפגוש את המציאות בנגפור.

לאחר התאוששות מהדרך הארוכה, הגענו אל הקולג' "מטרו סאבה סאנג" לעבודה סוציאלית בנגפור. שם המתינו לנו בכניסה הסטודנטים והמרצים ההודיים וקיבלו את פנינו בחיוכים ואהבה. לאחר מכן (כמובן, לא לפני שקיבלנו צ'אי חמים וטעים), שמענו מג'ון, מנהל בית הספר לעבודה סוציאלית, על התפתחות המקצוע בהודו בכלל, והתפתחות בית הספר בפרט. מדהים היה להרגיש את הכוח והגאווה שיש מאחורי המקצוע, את תחושת השליחות שהציגו לנו. תחושה זו ליוותה אותנו גם כאשר ערכנו היכרות פורמאלית עם קבוצת הסטודנטים, אשר הציגו את הסיבות לבחירת לימודי המקצוע. במפגש השני שלנו בקולג', נחשפנו לפרוייקט "Childline" - פרוייקט ייחודי והוליסטי, שמאחד גורמים מוסדיים רבים סביב המטרה לספק הגנה, תמיכה וייעוץ בנושאים הקשורים להגנת הילד.

בתמונה מטה: מקדש לאלת החינוך בכניסה לקולג' "מטרו סאבה סאנג". איתנו בתמונה, צ'טנה, סטודנטית הודית המשתתפת בתכנית זו השנה השנייה.

קולג' "מטרו סאבה סאנג"

בהמשך היום, הסטודנטים ההודים לקחו אותנו לסיבוב בשוק מקומי כדי שנוכל להתקשט בבגדים אותנטיים ולחוות את התרבות מקרוב. לקינוח, סיימנו בארוחה משותפת במאפייה מקומית וחמימה שם נהנינו מאינטראקציה בלתי פורמאלית ומאחדת. לאחר היום העמוס, אך עם זאת גם צבעוני ומעורר חושים בו קיבלנו טעימה קטנה מהמצופה לנו בהמשך, התפנינו לחזור ולקבל את פני שבת המלכה בארוחה חגיגית במלון בו התארחנו. בזכות צוות חדר האוכל המקסים במלון, נהנינו מארוחת שבת מסורתית שנפתחה בקידוש כהלכה, אותה אפפה תחושת נוחות וקבלה מצד הסובבים אותנו. את יום השבת הקדשנו לניסיון להיחשף לתרבות על כל מאפייניה בכך שנסענו למרכז העיר. נהנינו מטיול לאורך הטיילת שמקיפה את האגם של מרכז העיר, התחדשנו בבגדים מסורתיים וסיימנו בנסיעה בריקשות מקומיות בתחושת התקרבות, אך עדיין ממרחק.

את השבוע החדש פתחנו בסיור ב-Gandhi's Ashram בליווי של שני סטודנטים הודים, שהפכו את החוויה להרבה יותר אותנטית ועשירה. למדנו על המורשת של גנדי והבנו עד כמה היא עמוקה בתרבות ההודית, בכך שרבים מוכירים לו כבוד ומייחסים לו תכונות של עובד סוציאלי מוערך שהוביל שינוי חברתי בעל ערך רב לעם ההודי.

בתמונה מטה: את המשך היום העברנו בחוויה תרבותית, דתית ורוחנית, בביקור באשרם של וינובה שהיה אחד ממשיכי דרכו של גנדי. מתוך הרוח הלימודית שספגנו במהלך היום, התפתחה שיחה שפגשה אותנו בין האישי למקצועי, בה חלקנו עם הסטודנטים ההודים את תפיסותינו והשקפותינו אודות המקצוע והדרכים הרבות בהן ניתן ליישם אותו בפרקטיקה ולהשפיע על החברה בה אנחנו חיים. בשיח שהתפתח עמדנו על השוני והדימיון שבין התרבויות מהן אנחנו מגיעים.

מתוך הביקור באשרם של וינובה

ביום שני, עברנו אוריינטציה לקראת ההכשרה המעשית, שנבצע בימים הקרובים תחת ארגון לאומי מקומי בשם ESAF שעוסק בפיתוח קהילתי תוך שימוש בפרקטיקות של יזמות פיננסית וחברתית. כחלק מהאוריינטציה, ביקרנו בקהילות שונות הגרות בשכונות המקומיות בנגפור, שם שמענו מהמקומיים על העבודה המשותפת, על הארגון ועל סיפורי החיים מעוררי ההשראה שלהם. פיתחנו שיח שיתופי ושוויוני על צורות החיים השונות בישראל ובהודו, אשר התמקד בכוחן של קבוצות וקהילות מאוחדות.

בתמונה מטה: במסגרת האוריינטציה לקראת ההכשרה המעשית, פגישה עם קבוצת נשים, המקיימות קהילה חזקה תומכת ומאוחדת. הנשים סיפרו לנו על השינוי שהתחולל בחייהן בעקבות הסיוע מארגון ESAF על ידי מתן הלוואות פיננסיות לסיוע היזמות. הארגון סייע לנשים להקים עסקים קטנים למכירת עבודות היד שהן מכינות, על מנת להגדיל את הכנסת המשפחה ובכך לאפשר רמת חיים טובה יותר. הארגון עובד אך ורק עם נשים מאוכלוסיית מודרות, במטרה לפתח קהילות על ידי יזמות. פיתחנו שיח משותף וחלקנו סיפורים על חיים קהילתיים בישראל ובהודו.

מפגש עם קבוצת נשים בהודו

כחלק מהמסע שלנו, אנחנו מקיימים על בסיס יומי סמינר רפלקטיבי בו אנחנו מקבלים את ההזדמנות לעבד את החוויות הרבות שאנו עוברים כיחידים וכקבוצה. זוהי הזדמנות לחבר את התיאוריה לפרקטיקה גם כשהיא מתבצעת בארץ שונה ומקבלת צבע ייחודי לתרבות. כך אנחנו מוצאים את החיבור בין הקווים האוניברסליים של מקצוע העבודה הסוציאלית בפרט  ובין בני האדם בכלל.

בתמונה מטה: סיור בגן ילדים מותאם לילדים עם מוגבליות. הגן הוקם אף הוא בסיוע ארגון ESAF במסגרת פעילויותיו המגוונות בניסיון לפתח את הקהילות ולחזק אותן.

ביקור בגן לילדים עם מוגבלויות

סיכום שבוע שני

בשבת, הסטודנטים ההודיים הכינו עבורנו ערב הודי, במסגרתו היתה קבלת פנים מסורתית, משחקי חברה, אוכל טוב, ריקודים הודיים כהלכה וטקס הכנת צ'אי.

ביום ראשון התכוננו לקראת כנס הבינלאומי לאלימות במשפחה, שעתיד להתקיים בשבוע הבא, במסגרתו אנו מציגים את נושא האלימות במשפחה במדינת ישראל. לאחר מכן הלכנו למקדש של אמבדקר, אקטיביסט הודי שחתום על כינונה של חלק מהחוקה ההודית וקידום חוקים בעד קבוצות מוחלשות. הביקור במקדש היה רוחני ותרבותי.

תמונת כל חברי המשפחת - הודים וישראליים
בתמונה: חברי המשלחת מהודו ומישראל

את יום שני התחלנו במכללת מאטרו סבסאנג. הצגנו בפני הסטודנטים ההודיים בתכנית הבינלאומית כיצד מקצוע העבודה הסוציאלית נלמד בישראל והסברנו על רשויות הרווחה ועל הארגונים הקשורים להן.

לאחר מכן התפצלנו לשתי קבוצות: הראשונה, העבירה במכללה הכשרה במתודת ODT - Outdoor Therapy  לסטודנטים הודיים. הוצגה בפניהם אפשרות עבודה שונה מהמוכרת להם, המסבירה כיצד לעבוד עם בני נוער במרחב הטיפולי. למשל, גיבוש קבוצה או שיח על מורכבויות כמו חוויות כישלון והצלחה ולמנף זאת לקראת פתיחת אפשרויות רחבות יותר בעתיד. פעילות הODT הינה דוגמא טובה לכך שעל אף הבדלי התרבויות בינינו, אנו מתמודדים עם קשיים דומים בשדות מסוימים, למשל עבודה עם בני נוער. במסגרת הקורס עבודה סוציאלית בינלאומית, אותו למדנו במסגרת התכנית, דובר רבות על רגישות תרבותית ועל המונח פטרנליזם. מתוך כך, בהעברת פעילות ה-ODT הבאנו את הידע שלנו ממקום של למידה הדדית ופתיחות לרגישויות התרבותיות השונות, למשל המגע בין בנים לבנות. פעילות הODT היוותה אפשרות להעביר ידע לסטודנטים ההודיים בצורה פעילה ומהנה ולא בצורה ביקורתית וכופה, דבר המתבטא בצורה הטובה ביותר במושג Exchange of Knowledge.

יאיר מעביר פעילות ODT רגישת תרבות לסטודנטים ההודים
בתמונה: יאיר מעביר פעילות ODT רגישת תרבות לסטודנטים ההודים.

הקבוצה השנייה יצאה ל-Prakriti, מקום שעוסק בהעצמת נשים המתגוררות בסביבה הכפרית, תוך אמונה שיש לשלב את בני זוגן בתהליך על מנת להביא להצלחתו, גישה מודרנית וחכמה מאוד. הארגון פועל במספר היבטים, ביניהם, הכשרות מקצועיות לנשים בנושאים כלכליים, תחזוקת בית ועוד. כמו כן, הנשים ייקחו חלק במועצת הכפר המקבלת החלטות משמעותיות הנוגעות לחיי התושבים. תחת כנפי הארגון נמצאות נשים מכל המעמדות וכולן מקבלות קול, דבר שנחשב מהפכני בהודו.

יום למחרת, המשכנו לבית ילדים במסגרת הארגון ICID, הכולל 29 בנים, בגילאי 8-18, יתומים או ילדים שמשפחותיהם לא יכולות לטפל בהם בגין אלימות, העדר משאבים כלכליים ועוד. במסגרת שהותנו שם, ערכנו פעילות היכרות עם הילדים באמצעות מתודת Play therapy, מתוך הבנה שמשחק עשוי לגשר על הפער השפתי ואף ליצור מרחב המאפשר ביטוי לכל ילד וילד. לאחר מכן, ביצענו פעילות יצירה במסגרתה הילדים ציירו ויצרו את הציפיות שלהם מהשהות המשותפת.

ילדים מציירים על קירות

את יום רביעי התחלנו בסיור בסלאמס בו מתגוררת אוכלוסיית השוליים של העיר נאגפור. שם ערכנו פעולת "חיזור" אחר הקהילה המקומית במרכז קהילתי, על מנת לחשוף אותם לפרויקט Child Line 100. כאשר חזרנו לבית הילדים, אלו לימדו אותנו כיצד אוכלים בהודו בעזרת הידיים. לאחר הארוחה, העברנו פעילויות בנושא אמון. אחת מהן היה משחק כסאות אמון, שמטרתו בניית אמון של חברי הקבוצה, הסתמכות זה על זה ושיתוף פעולה. אחר הצהריים נסענו למכללת מאטרו סבאסנג, שם שמענו הרצאה מפי ג'ון, מנהל המכללה, בנושא שירותי הנוער בתוך הקהילה בהודו.

ביום חמישי, היום האחרון בפעילות השגרתית בבית הילדים, יצרנו ציורי קיר. כל ילד התבקש לצייר את ידיו על הקיר ובתוכן את חלומותיו, רגשותיו ועולמו.

לסיכום, השבוע היה מוצלח וגדוש בחוויות ולמידה על עצמנו כפרטים, קבוצה וכעובדים סוציאליים לעתיד.

בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר בראשותה של ד"ר מירב משה גרודופסקי שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. ביה"ס מקיים שיתופי פעולה בינלאומיים באירופה, אסיה ואפריקה. אשכולות: עבודה סוציאלית בינלאומית, שיקום, תעסוקה וטראומה. כמו כן מפעיל ביה"ס מסלול להסבת אקדמאים לעבודה סוציאלית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה והערים הסמוכות. במכללה 16 מחלקות לתואר ראשון (BA), 4 מחלקות לתואר שני (MA), ביה"ס להנדסאים, מרכז הכשרה והסמכה, וכן מכינות קדם אקדמיות. כמו כן מפעילה המכללה, מעונות, מרכז ספורט, תחנת רדיו, גלריה, שרותי בריאת ומרפאות, ופעילות מגוונת של אגודת הסטודנטים. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים, 90% הנחה לחיילים משוחררים בלימודי הנדסאים.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
1 + 2 =