הינך נמצא כאן

נמסטה אינדיה!

במסגרת אשכול ההכשרה בשדה לעבודה סוציאלית בינלאומית, יצאו שתי משלחת סטודנטים מביה"ס לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר עם מרצה מלווה לאתיופיה ולהודו לשלושה שבועות של התנסויות, למידה וחוויות, אשר משלימים את לימודיהם המעשיים והעיוניים בספיר. באשכול הבינלאומי לומדים הסטודנטים כיצד להשתלב בסיוע לאוכלוסייה באזורי משבר.

כפי שציטטו חברי המשלחת לאתיופיה את סמואל ג'ונסון: "התועלת שבמסעות היא הסדרת הדמיון באמצעות המציאות; כך במקום לחשוב על איך הדברים יכולים להיות, ניתן לראות אותם כפי שהם באמת."

קבלו הצצה למסעם המופלא של יונית קליין, נעם אופיר, אור כדר, יאיר רוזנפלד, דניאל ריגס והמרצה ד"ר מני מלכה בהודו, דרך מיילים ששלחו במהלכו.
בהמשך נפרסם מחוויותיהם של של דניאל תור, אמיר ארונוביץ, מאיה גל, חנה יצחקי, בר רוזנטל והמרצה ד"ר נורה קורין לנגר, חברי המשלחת לאתיופיה.

13.2.17 - נמסטה אינדיה!

המפגש הראשון שלנו עם הודו היה כבר בטיסה: בין הקונקשיין ממומביי לנגפור, הבחנו בצבעוניות, בריח הייחודי, בכמות האנשים ובאוכל האותנטי האופייני לדרום הודו, שהוגש במטוס. שדה התעופה במומביי הרשים אותנו בעושרו התרבותי והאמנותי ותהינו איך קבלת הפנים הזו תפגוש את המציאות בנגפור.

לאחר התאוששות מהדרך הארוכה, הגענו אל הקולג' "מטרו סאבה סאנג" לעבודה סוציאלית בנגפור. שם המתינו לנו בכניסה הסטודנטים והמרצים ההודיים וקיבלו את פנינו בחיוכים ואהבה. לאחר מכן (כמובן, לא לפני שקיבלנו צ'אי חמים וטעים), שמענו מג'ון, מנהל בית הספר לעבודה סוציאלית, על התפתחות המקצוע בהודו בכלל, והתפתחות בית הספר בפרט. מדהים היה להרגיש את הכוח והגאווה שיש מאחורי המקצוע, את תחושת השליחות שהציגו לנו. תחושה זו ליוותה אותנו גם כאשר ערכנו היכרות פורמאלית עם קבוצת הסטודנטים, אשר הציגו את הסיבות לבחירת לימודי המקצוע. במפגש השני שלנו בקולג', נחשפנו לפרוייקט "Childline" - פרוייקט ייחודי והוליסטי, שמאחד גורמים מוסדיים רבים סביב המטרה לספק הגנה, תמיכה וייעוץ בנושאים הקשורים להגנת הילד.

בתמונה מטה: מקדש לאלת החינוך בכניסה לקולג' "מטרו סאבה סאנג". איתנו בתמונה, צ'טנה, סטודנטית הודית המשתתפת בתכנית זו השנה השנייה.

קולג' "מטרו סאבה סאנג"

בהמשך היום, הסטודנטים ההודים לקחו אותנו לסיבוב בשוק מקומי כדי שנוכל להתקשט בבגדים אותנטיים ולחוות את התרבות מקרוב. לקינוח, סיימנו בארוחה משותפת במאפייה מקומית וחמימה שם נהנינו מאינטראקציה בלתי פורמאלית ומאחדת. לאחר היום העמוס, אך עם זאת גם צבעוני ומעורר חושים בו קיבלנו טעימה קטנה מהמצופה לנו בהמשך, התפנינו לחזור ולקבל את פני שבת המלכה בארוחה חגיגית במלון בו התארחנו. בזכות צוות חדר האוכל המקסים במלון, נהנינו מארוחת שבת מסורתית שנפתחה בקידוש כהלכה, אותה אפפה תחושת נוחות וקבלה מצד הסובבים אותנו. את יום השבת הקדשנו לניסיון להיחשף לתרבות על כל מאפייניה בכך שנסענו למרכז העיר. נהנינו מטיול לאורך הטיילת שמקיפה את האגם של מרכז העיר, התחדשנו בבגדים מסורתיים וסיימנו בנסיעה בריקשות מקומיות בתחושת התקרבות, אך עדיין ממרחק.

את השבוע החדש פתחנו בסיור ב-Gandhi's Ashram בליווי של שני סטודנטים הודים, שהפכו את החוויה להרבה יותר אותנטית ועשירה. למדנו על המורשת של גנדי והבנו עד כמה היא עמוקה בתרבות ההודית, בכך שרבים מוכירים לו כבוד ומייחסים לו תכונות של עובד סוציאלי מוערך שהוביל שינוי חברתי בעל ערך רב לעם ההודי.

בתמונה מטה: את המשך היום העברנו בחוויה תרבותית, דתית ורוחנית, בביקור באשרם של וינובה שהיה אחד ממשיכי דרכו של גנדי. מתוך הרוח הלימודית שספגנו במהלך היום, התפתחה שיחה שפגשה אותנו בין האישי למקצועי, בה חלקנו עם הסטודנטים ההודים את תפיסותינו והשקפותינו אודות המקצוע והדרכים הרבות בהן ניתן ליישם אותו בפרקטיקה ולהשפיע על החברה בה אנחנו חיים. בשיח שהתפתח עמדנו על השוני והדימיון שבין התרבויות מהן אנחנו מגיעים.

מתוך הביקור באשרם של וינובה

ביום שני, עברנו אוריינטציה לקראת ההכשרה המעשית, שנבצע בימים הקרובים תחת ארגון לאומי מקומי בשם ESAF שעוסק בפיתוח קהילתי תוך שימוש בפרקטיקות של יזמות פיננסית וחברתית. כחלק מהאוריינטציה, ביקרנו בקהילות שונות הגרות בשכונות המקומיות בנגפור, שם שמענו מהמקומיים על העבודה המשותפת, על הארגון ועל סיפורי החיים מעוררי ההשראה שלהם. פיתחנו שיח שיתופי ושוויוני על צורות החיים השונות בישראל ובהודו, אשר התמקד בכוחן של קבוצות וקהילות מאוחדות.

בתמונה מטה: במסגרת האוריינטציה לקראת ההכשרה המעשית, פגישה עם קבוצת נשים, המקיימות קהילה חזקה תומכת ומאוחדת. הנשים סיפרו לנו על השינוי שהתחולל בחייהן בעקבות הסיוע מארגון ESAF על ידי מתן הלוואות פיננסיות לסיוע היזמות. הארגון סייע לנשים להקים עסקים קטנים למכירת עבודות היד שהן מכינות, על מנת להגדיל את הכנסת המשפחה ובכך לאפשר רמת חיים טובה יותר. הארגון עובד אך ורק עם נשים מאוכלוסיית מודרות, במטרה לפתח קהילות על ידי יזמות. פיתחנו שיח משותף וחלקנו סיפורים על חיים קהילתיים בישראל ובהודו.

מפגש עם קבוצת נשים בהודו

כחלק מהמסע שלנו, אנחנו מקיימים על בסיס יומי סמינר רפלקטיבי בו אנחנו מקבלים את ההזדמנות לעבד את החוויות הרבות שאנו עוברים כיחידים וכקבוצה. זוהי הזדמנות לחבר את התיאוריה לפרקטיקה גם כשהיא מתבצעת בארץ שונה ומקבלת צבע ייחודי לתרבות. כך אנחנו מוצאים את החיבור בין הקווים האוניברסליים של מקצוע העבודה הסוציאלית בפרט  ובין בני האדם בכלל.

בתמונה מטה: סיור בגן ילדים מותאם לילדים עם מוגבליות. הגן הוקם אף הוא בסיוע ארגון ESAF במסגרת פעילויותיו המגוונות בניסיון לפתח את הקהילות ולחזק אותן.

ביקור בגן לילדים עם מוגבלויות
בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר בראשותה של ד"ר מירב משה גרודופסקי שם לו למטרה להכשיר סטודנטים להיות אנשי מקצוע ובעלי מודעות אישית וחברתית, המגלים גמישות, יוזמה וביקורתיות. הלימודים משלבים קורסים תיאורטיים ביחד עם קורסים יישומיים והכשרה מקצועית בשדה כבר מהשנה הראשונה. ביה"ס מקיים שיתופי פעולה בינלאומיים באירופה, אסיה ואפריקה. אשכולות: עבודה סוציאלית בינלאומית, שיקום, תעסוקה וטראומה. כמו כן מפעיל ביה"ס מסלול להסבת אקדמאים לעבודה סוציאלית.

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. לומדים בה למעלה מ-8500 סטודנטים מרחבי הארץ המגיעים לנגב המערבי ומתגוררים בקיבוצי הסביבה והערים הסמוכות. במכללה 16 מחלקות לתואר ראשון (BA), 4 מחלקות לתואר שני (MA), ביה"ס להנדסאים, מרכז הכשרה והסמכה, וכן מכינות קדם אקדמיות. כמו כן מפעילה המכללה, מעונות, מרכז ספורט, תחנת רדיו, גלריה, שרותי בריאת ומרפאות, ופעילות מגוונת של אגודת הסטודנטים. בספיר שכר הלימוד אוניברסיטאי, שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים, 90% הנחה לחיילים משוחררים בלימודי הנדסאים.

CAPTCHA
כהוכחה שמדבור במילוי אנושי של הטופס, ענה על השאלה המתמטית הפשוטה.
11 + 4 =
JobSapir - אתר התעסוקה לבוגרים וסטודנטים